Feed on
Posts
Comments

 

The First Thanksgiving van Jennie Augusta Brownscombe (1914, olieverf op doek). Beeld Museum de Lakenhal in Leiden

 

Cry Blood Apache | WESTERN | Rare Movie | Full Feature Film |  Jan 19, 2020

 

 

‘ Dus de indianen op dit schilderij zijn volgens Jeanette de kalkoenen die aan het kerstdiner zitten waarvoor ze zelf het menu hebben opgesteld en waarvoor ze zelf als het hoofdgerecht fungeren. Als je goed nadenkt, is dat een gristelijk paradigma, via de redenering van de zelfopoffering bedoel ik. Er wordt alleen een kalkoen genekt en geen lam geslacht. Kijk maar naar die veren, bij de indianen. Dat zouden volgens deskundologen als Karl May en Jim Nowee (van de Arendsoogboeken) adelaarsveren moeten zijn, maar daar was de partij van de beschermde inheemse diersoorten natuurlijk tegen.’

  • ‘Één kalkoen wordt er altijd gespaard. Zo wil de traditie het: one turkey is being pardoned. Dat zal dan wel een Mohikaan, Mohawk, zijn. Zo zeggen de overleveringen tenminste. Wij interpreteren net zo goed vanuit onze frames, schema’s en kaders. Het kan best zijn dat die indianen een totaal ander verhaal zouden vertellen. Misschien Ton Lemaire weer eens lezen? En dan nog, weten we ooit wat er werkelijk aan de orde was en is? Maar vanwaar het stukje met illustratie over een virus?’

‘ De mondkapjes. Nou kijk, de indianen op het schilderij dragen geen mondkapjes en zijn dus kwetsbaar voor Europese virussen, die toen ook al over de aardbol rondzwalkten. Destijds waren het virussen en bacteriën, men maakte nog geen onderscheid en wist nauwelijks wat het waren, want ze waren onzichtbaar. Momenteel is het een Covid-19 ding. Denk maar aan de pokken, mazelen, kinkhoest, syfilis en nog veel meer lekkers dat er in de doos van Pandorra zat. Blanke boeven, vaak met medeweten van een corrupte indian agency, deelden met pokken besmette dekens uit. De indianen gingen er bij bosjes aan ten onder. De Beschaving eist nu eenmaal zijn tol en het land van melk en honing was uitsluitend voor het uitverkoren volk gereserveerd, dat wil zeggen: voor de blanken, met name de blanke gristenen.’

  • ‘ O, juist, en de film Cry blood Apache is om te laten zien dat het echt nodig was dat de blanken in Amerika de beschaving kwamen brengen, want zeg nou zelf, de indiaan in de film gedraagt zich op zijn zachtst gezegd niet helemaal volgens de conventie van Genève, vind je wel. Overigens zie ik de blanke exoten zelf als een funest virus, waartegen geen mondkapje bestand en geen vaccinatie is opgewassen.’

‘Ach, het is maar een film moet je bedenken. In de werkelijkheid zal het er vast nog veel ruwer aan toe zijn gegaan. Deze indiaan fungeert als archetype. Je moet hem niet letterlijk als le bon sauvage nemen.’

  • ‘ O juist, het gaat gelukkig alleen om een schilderij en een film, de rest kan iedereen er zelf bij fantaseren. Nou, dat lucht op. Belangrijk: de zogenaamde anti-corona-covid-mondkapjes belemmeren het spreken. Daarom dat de machthebbers nu wereldwijd mondkapjes verordonneren. De indiaan uit de fim Cry Blood Apache, lijkt trouwens niet erg op Chief Bromden, alias Bill Sampson uit de film One flew. Maar het gesticht, dat vind ik meesterlijk goed getroffen.’

‘ Herinner je je nog dat Chief Bromden zich letterlijk van de domme houdt, door te doen alsof hij doofstom is? Dat is blijkbaar een veilige strategie voor een gemarginaliseerde minderheid. De indiaan in deze film Cry Blood zegt geen stom woord. Hij lijkt dus wel degelijk op Chief Bromden. Wij worden nu – middels mallotige mondkapjes, die niks uithalen tegen het virus – monddood gemaakt. Iedereen slikt het gedwee.
Nurse Ratched (denk aan wretched en ratched in slang), die de afdeling tiranniseert, wordt door een wurgpartij vokaal gehandicapt en verliest daarmee een machtig wapen: haar stem, en wat ze daarmee doet. Denk maar aan voice, vociferous.

Toch maar goed dat de zondagsrust is afgeschaft en vervangen door de KoopZondag. Dat past beter bij het gesticht, de open inrichting, waarin we zo langzamerhand met ons allen leven, en waarin verknipten, verdoolden, malloten, mafkezen, maniakken en andere vreemde vogels van bont en divers pluimage, elkaar om het hardste beconcurreren en proberen de loef af te steken.’

  • ‘De mens als consumerend creatuur is voorspelbaarder en makkelijker te manipuleren dan wezens behept met pensées sauvages. Vandaar dat een gestichts-regime functioneler is.’

‘ Voorlopig, for the time being that is. Maybe.’

 

 

 

 

 

Comments are closed.