Feed on
Posts
Comments

‘De PvdA als worst, hansworst! Niet Hans-Spekman-worsten, maar Hema-hansworsten,’  roept Willemijn schaterlachend. ‘Wat een subtiele humor van die reclameman Marc Oosterhout. Deze man brengt politieke partijen aan de man en hij vergelijkt de PvdA met een worst! Met andere woorden: doe maar geen moeite meer en stap gewoon in de stamppot boerenkool of serveer jezelf met zuurkool, dan lust iemand je misschien nog.’ Lachend legt ze haar laptop op tafel.

‘Ja, dat is wel sterk,’ zegt Koert grinnikend terwijl hij de laptop oppakt: Lodewijk Asscher, de sociaaldemocraat die als vicepremier bij de neoliberale VVD van Mark Rutte op schoot zit, wil toch een “links” imago uitstralen, in verband met de komende verkiezingen, en gaat bij een merkenbureau te rade. En wat zegt de reclameman: de PvdA moet niet neuzelen over progressief patriottisme, want ten eerste weet niemand wat iemand als Asscher daarmee bedoelt en ten tweede zou de PvdA gewoon op de worst moeten willen lijken die ze is. IJijijijzersterruk! Dat noem ik nou eerlijke reclame.’

‘Eigenlijk zou je medelijden met zo’n Asscher moeten hebben, ‘zegt Willemijn, ‘maar dat kan ik niet opbrengen. Zoals deze man zichzelf via een sneue club als de PvdA toch weer probeert te promoten. Dat is te doorzichtig zielig om oprecht medelijden op te roepen. Tenslotte hebben hij en Diederik Samsom ons aan de neoliberale Filistijnen verkocht. Asscher is nota bene nog volop als collaborateur in functie!’

‘Asscher moet de kiezer een worst voorhouden, net zoals Samsom heeft gedaan, dat bedoelt Oosterhout natuurlijk te zeggen, ‘ meent Koert, ’en hij geeft linkse Lodewijk meteen een rotschop onder de tafel: jouw PvdA is een club hansworsten! Oosterhout appelleert aan het onderbewuste volgens het recept van Vance Packard: verborgen verleiders. PvdA, partij van de pisangs [pisang = banaan]. Houd de domme kiezer een worst voor en de domme kiezer denkt misschien zelfs dat hij een banaan krijgt aangeboden? Vermom je als pisang – de PvdA is de pisang – als rookworst. Dat vloekt qua smaak natuurlijk vreselijk! Banaan met worst door de strot gewurmd krijgen. Brrrrrrrrr ……Stem PvdA en wees wéér de pisang , wees weer de pineut! Zo ongeveer luidt de PvdA-verkiezingsslogan, vermoed ik.’

‘Hè, hè,’ grinnikt Willemijn, ‘dit vind ik echt subtiele politiek humor van een man die om den brode politieke merken aan de man probeert te brengen. Wat een vak is dat ook, hè? En dan zo’n sukkelaarsclub als de PvdA die pontificaal voor worst-banaan staat. Maar op subliminaal niveau is Oosterhout volgens mij – ik denk ook volgens Sigmund Freud – in de val van zijn eigen onderbewuste getrapt. Oosterhout heeft als beroep politici leren hoe zij de kiezer worsten moeten voorhouden en nu raadt hij een potentiële klant – Asscher en zijn PvdA – zelfs aan om fysiek tot worst te transformeren! Geweldig!’

‘Wie gaat er nou nog niet op de PVV stemmen?’ zegt Koert, ‘Lodewijk Asscher, de status seeker, als verborgen verleider: een Package deal, om in de woorspelingen te blijven ….’

 

*  Hilariteit *

 

Hans Beerekamp , NRC  13 januari 2017
‘Wat de PvdA vanuit merkenstrategie verkeerd heeft gedaan.
In talkshow Jinek kreeg PvdA-lijsttrekker Lodewijk Asscher advies van reclameman Marc Oosterhout.’

Comments are closed.