Feed on
Posts
Comments

 

‘ Rutte zou zijn bekeerd: van neoliberaal is hij gemorfd tot sociaaldemocraat, ja bijna tot een empathische socialist of nog erger: marxist – communist. Tenminste dat schrijft de Trouw-columnist Goslinga zo ongeveer.’

  • ‘ Voor mij bedrijft Goslinga hier ironie, zij het op een ingehouden manier. Hij schrijft tenslotte in de Trouw, dus voor een populatie die het “gezag” dat over hen gesteld is nog steeds met ontzag beziet en bejegend. Als de premier wat zegt, dan meent hij dat en handelt hij in het belang van het Volk. Hij is tenslotte bijna de gezalfde des Heren gelijk.’

‘ Ongelooflijk eigenlijk. In deze tijd van naar anarchie doorslaande democratie. Laten we er dankbaar voor zijn dat zulke mensen in Nederland nog bestaan. Bizar, dat juist de bible belt zo zwaar onder het coronavirus te lijden lijkt te hebben. Je bent geneigd te zeggen dat het met leeftijd en “onderliggende aandoeningen” te maken moet hebben.’

  • ‘ Tja, daar zeg je wat. Dan vind ik de column van Martin Sommer in de Volkskrant toch een stuk opener en onverbloemder. Sommer herinnert ons er aan dat het lidmaatschap van de EU ons geen windeieren legt. Angela Merkel krijgt straks misschien wel twee of drie Nobelprijzen. Als ze tenministe nog een paar miljoen exoten ongezien de EU binnenloodst. Brrrr, een eng vrouwtje, die Frau Merkel. Wir schaffen das!  Jawel, jazeker, helemaal tot uw dienst, dat kunt u vanuit uw villa, vanachter de hoge muren en de doornrozen makkelijk roepen, mevrouw.’

‘ Ik merk dat ironie besmettelijk is. Of wou je beweren dat je dit allemaal serieus bedoelt? Je hebt gelijk met Merkel, die is irre. Eerst anderhalf miljoen exoten ongezien de EU inlaten onder luidkeels roepen Wir schaffen das! Vervolgens zeggen dat Multikulti gescheitert ist om als klap op de vuurpijl ijskoud te beweren: der Islam gehört zu Deutschland!  Dan ben je kierewiet.
Zeg, zal die verwijzing naar Damascus en Canossa voor iedereen duidelijk zijn, denk jij? Ik bedoel: Rutte begeeft zich natuurlijk niet op weg naar Damascus om zoals Saul het licht deelachtig te worden en hij gaat hoogstens voor de show een heel klein stukje naar Canossa. Wanneer de vos de passie preekt, boer pas dan dubbel zo goed op je kippen, and a leopard doesn’t change its spots.’

  • ‘ Hoezo, moet alles voor iedereen meteen begrijpelijk zijn? Deze blog is voor onze pupillen, niet voor iedereen. Wie deze blog wil lezen, doet dat op eigen risico. Je kunt er hoogstens wijzer van worden en dat is inderdaad niet zonder gevaar – zegt Prediker (1:18, Wie kennis vermeert, vermeert smart). Je móet het niet lezen, want we leven (nog steeds) in een vrij land, zegt men.’

‘ Ik wil Canossa toch nog relateren aan motivatie, via hetgeen de historicus Tom Holland (De gang naar Canossa, 2009: 359-360 / ISBN: 978 90 253 6403 8):  over de motivatie achter het talmen van paus Gregorius zegt. Gregorius talmde drie dagen voordat hij de kleumende koning Hendrik naar binnen riep, vanuit “besluiteloosheid, verwarring en twijfel aan zichzelf” en niet vanuit “koppige arrogantie.” Hendrik had Gregorius voor het blok gezet (1075), door barrevoets en in pyjama hartje winter onder bij de slotpoort te gaan staan smeken om vergeving.
“Als hij Hendrik absolutie verleende, zou hij onherroepelijk al het vertrouwen beschamen dat de Duitse vorsten in hem hadden gesteld. Weigerde hij de vernederde koning echter te vergeven, dan zou hij verraad plegen aan zijn plicht jegens de Almachtige Zelf als doorgeefluik van Zijn genade en vergiffenis. Dat laatste moest uiteindelijk zwaarder wegen.”
Gregorius laat Hendrik binnen en verzoent zich met de koning “Maar de hele tijd zat in Gregorius’ achterhoofd de angst dat hij zich had laten beetnemen, dat zijn tegenstander hem te slim af was geweest en dat die had gewonnen.” Hoe Tom Holland dit weet, staat er niet bij, maar ik ben geneigd zijn verhaal als geloofwaardig te beschouwen. Holland heeft zo onnoemelijk veel bedrukt papier over deze onderwerpen gelezen, dat hij daar wat mij betreft geloofwaardige conclusies uit kan trekken.’

  • ‘ Motivatie dus. Ik vermoed dat je doelt op hetgeen Goslinga schrijft: “  Wat ook zijn motieven zijn, het is politiek spectaculair dat Rutte zich zo volledig bekent tot het Rijnlandse model, omdat dit de belangen van de samenleving boven de belangen van de aandeelhouders plaatst.”
    Goslinga lijkt niet heel erg te geloven dat de neoliberaal Rutte de belangen van de samenleving laat prevaleren bij zijn acties, dat Rutte echt bekeerd zou zijn. Rutte poseert nur für die Bühne en louter met het oog op de verkiezingen. Goslinga schrijft dat hij Ruttes bekering “politiek spectaculair” vindt. Verder kan je me dunkt in een krant als de Trouw niet gaan. Je kunt in Trouw onmogelijk schrijven: ik geloof er geen bal van, je schmiert weer Rutte.’

‘ Deze passages vind ik leuk in het stukje van Goslinga:

<  Den Uyl, wijzend op de onvermijdelijkheid van een zuiniger energieverbruik: “Zo bezien keert de wereld van voor de oliecrisis niet terug”.>

< “We zijn natuurlijk een land dat in de kern diep-socialistisch is” >

< Nu zei Rutte het tegenovergestelde: “Ik geloof in een sterke staat”. Was dit dezelfde Rutte die kort na zijn aantreden zijn geloof beleed in een kleine overheid en een vrije markt? In een debat over de financiële crisis in 2008 verklaarde hij daaruit de noodzaak in zowel slechte als goede tijden te bezuinigen en de belastingen te verlagen. De toenmalige CDA-fractieleider Van Geel vroeg hem welke economische theorie daarachter zat. Geen theorie, het was een geloof. >

< Desondanks gebruikte Rutte dat gegeven om het verborgen socialistische karakter van ons land te illustreren. “Er is een eindeloze overdracht van geld van de ene naar de andere groep.” >

< Of zien we een politicus die, vooruitlopend op het politieke debat over de wereld na corona, zijn rivalen bij voorbaat ontwapent? Meer socialisme? We zijn al een ‘diep-Scandinavisch land’. Meer christelijk-sociaal denken? We zijn met ons poldermodel al een ‘diep-Rijnlands land’. Uitsmijter: “En daar voel ik me als liberaal zeer bij thuis.”>

< Hij spreekt nu zelfs over de staat als ‘schild voor de zwakke’, een term die vermoedelijk voor het laatst in de Kamer is gebruikt door de christen-democraat Aantjes in een filippica tegen de VVD van ‘halen, hebben, houden’.>

Goslinga eindigt wel heel gewaagd: “Deze crisis ontmaskert de poseurs en bepaalt de politiek weer bij zaken die er echt toe doen.”  Da’s niet niks, want de goed verstaander weet drommels goed wie de poseurs zijn.’

  •  ‘ Ach, indien hij geëxcommuniceerd wordt, moet ‘ie in pyjama te voet naar de tycoon-eigenaren van Trouw. Gelukkig is het nu bijna zomer en stralend weer. Alleen de corona hè, maar ook die schijnt, afgaande op de berichten, steeds betrekkelijker van aard te worden. Tenzij je 70+, obees en al kwakkelende bent. Dat verklapt Pieter Lakeman althans.’

 

 

 

Coronavirus: Milliarden-Hilfspaket gegen die kommende Krise | heute-show vom 27.03.2020  • 27 mrt. 2020

Coronavirus: Ernsthaft, bleibt alle zu Hause! | heute-show vom 20.03.2020   • 20 mrt. 2020

Todesrate Coronavirus: Was sagen die Zahlen? | Harald Lesch | Terra X  • Mar 23, 202

Terra X Lesch & Co  –  Die Zahl, die bei der aktuellen Pandemie am meisten interessiert, ist die Sterblichkeit: Wie wahrscheinlich ist es, wenn ich mit SARS-CoV-2 infiziert bin, dass ich die Krankheit nicht überlebe?
Klingt nach einfacher Statistik, aber woher kommen dann die großen Unterschiede für Covid-19 zwischen Deutschland (0,3%, Stand 18.3.) und Italien (7,7%, Stand 18.3.)?
Ist das noch das gleiche Virus? Oder wird hier ganz anders gezählt?

 

Italië is boos | Zondag met Lubach (S11  •  5 apr. 2020

 

 

Comments are closed.