Feed on
Posts
Comments

 

 

‘De 43 jarige Mohammed Ben Abbes, de eerste Tunesisch-Franse president van Frankrijk in de roman Onderworpen van Michel Houellebecq, eist het Ministerie van Onderwijs op voor zijn partij. Logisch, want bij de jeugd begint het immers allemaal,’ Ilham zegt het met diepe zucht, terwijl ze op het Trouw-artikel wijst: ‘De docenten over wie dit artikel gaat –  ik hoop maar dat het grotendeels nepnieuws is, want dit zou om te huilen zijn als het waar is – zouden niet voor de klas moeten mogen staan, want ze zijn geen goede docenten. Nogmaals: als het waar is wat hier staat. Docenten moeten hun leerlingen opvoeden tot burgers die zelfstandige keuzen kunnen maken. Ook op het gebied van geloof.’

Feisal: ‘Volgens mij zijn zulke docenten die in de klas laatdunkend doen over godsdienst, heel erg hun onwetendheid aan het compenseren. Tegenover hun pupillen. Dat maakt het eens zo naargeestig. Immers, iemand die geen kennis van zaken heeft en onzeker haar autoriteit hoog wil houden, gaat vaak snieren. Een “docent” die diskwalificeert, hoeft niet uit te leggen, omdat het onderwerp niet de moeite waard is om iets over te weten. Een zwaktebod dat helaas bijna altijd werkt, omdat de gezagsverhouding leraar-leerling nu eenmaal asymmetrisch is.
Ik ben ervan overtuigd dat het de vrucht is van de decennialange ontwrichting van ons onderwijs door gewetenloze – en hersenloze – beroepspolitici. Dat moest ooit zichtbaar en voelbaar worden en geloof me: het zal alleen erger worden. Ze komen van de pabo’s af, zonder dat ze over kennis beschikken, ze kunnen alles immers googelen. Voilà, dan krijg je dit soort ellende. Deze “docenten” zijn net zo goed het slachtoffer van beunende beroeps- en carrière-politici, door de jaren heen. We konden nog lang teren op vet uit de twee vorige generaties, maar ooit is dat natuurlijk op. Nu wreekt zich dat decennialange wanbeleid steeds duidelijker, maar de verantwoordelijken zijn intussen niet meer te achterhalen. Die hebben goed voor zichzelf gezorgd.’

Semanur: ‘Dit Trouw-artikel verwijst naar de katholieke Rik Torfs, die op zijn beurt naar Houellebecq in der Spiegel verwijst: “Godsdienst is niet te vermorzelen.” Houellebecq herhaalt in der Spiegel wat hij in Sousmission al beweerde, maar nu unverfroren expliciet want dit is een interview en geen roman.’

‘Houellebecq uit zich niet mis te verstaan duidelijk, ‘ meent Feisal: ‘religie vervult een sleutelfunctie in het bijeenhouden van een maatschappij, Houellebecq < spricht der Religion eine „Schlüsselfunktion in der Gesellschaft und für deren Zusammenhalt“ zu. Sie sei ein „Motor der Gemeinschaftsbildung“, sagt er im Interview. >
En dan voorspelt hij ook nog dat de Islam resistent zal blijken : < Auf die Frage, ob die amerikanische beziehungsweise die westliche Kultur auch über den Islam „triumphieren“ könne, sagt Houellebecq, dass der Islam „widerstehen“ werde.>  Vandaar natuurlijk dat burgemeester Femke Halsema van Amsterdam de wet aan haar laarzen lapt. Leve de boerka’s en leve de airbnb-luizenpest. Let’s make Amsterdam great again! Over populisme gesproken.‘

Semanur: ‘Wat Ben Abbes met het Franse onderwijs voorheeft, vind ik ook niet bepaald verlicht.’

Feisal: ‘Dat is precies de satire van Houellebecq.’

‘Gelukkig mag ik Harry Kuitert lezen,‘ zegt Ilham gniffelend, ‘want ik draag immers geen niqab of burka. Zonder dollen: ik heb passages voorgelezen aan Gesine, want die durft een boek van Kuitert niet aan te raken, laat staan lezen.’

‘Neen, want dan wordt ze op slag blind. En melaats.’ Feisal zegt het snuivend, ‘maar wat schrijft Kuitert?’

‘Kuitert schrijft op bladzijde 90 – 91 van Schifting: < Het grote verschil tussen bijbel en koran, tussen bijbel en veda’s enzovoort, is dat de bijbel onze mythe is: wij zijn erbij groot geworden, opgevoed. De God van Genesis mag dan een vrucht van religieuze verbeelding zijn, die verbeelding heeft wel eeuwen en eeuwen Europa geregeerd, onze cultuur gevormd, en ons als persoon.  …. als way of life, als kijk op de werkelijkheid.
Mythe is religieuze verbeelding: hoe ga je met verbeelding om? > ‘ Ilham steekt een vinger op en zegt nadrukkelijk: ‘Nu komt het:  < Lezen, allereerst lezen, althans als je van lezen houdt …> Dat is dus een verloren zaak, want ook lezen moet je van kindsbeen af worden bijgebracht. Vooral het plezier van lezen en dan ook nog goede boeken lezen! Niet 20 uur per dag op je beeldschermpje koekeloeren en msm-essen over niks.’

‘Hear, hear!’ roept Rinne, die binnenkomt. ‘Weet je wat het verschil tussen katholieken en protestanten volgens mij is? Katholieken geloven gewoon gezellig in sprookjes – of mythen – terwijl protestanten bewijs willen hebben voor het bestaan van een historische Jezus. Alsof ze daarmee meteen en in een moeite door het bewijs van een god zouden hebben. Uit protestantse hoek komt er om de zoveel tijd een zoektocht op gang naar de historische Jezus. Dat gaat vaak op het scherp van de snede, inclusief dominees die van de kansel worden gerukt en aan de kaak gesteld, dat wil zeggen: aan de schandpaal genageld, op de grote markt- nu dus Facebook of andere sociale media. Bij wijze van spreken dan.’

‘Zal ik voor Sinterklaas maar een paar boeken van Harry Kuitert cadeau geven?’ Semanur zegt het met een brede glimlach, ‘en dan gekaft en verpakt in Zwarte-Piet-papier.’

 

 

 

Michel Houellebecq (2015): Onderworpen  /  Amsterdam / ISBN: 978 90 295 3861 9

Franse uitgave bij Flammarion, ISBN: 978-2-0813-5480-7

H.M. Kuitert (2004): Schiften / Kampen: Ten Have / ISBN: 90 259 5458 8

M. de Jonge (1971): Jezus, inspirator en spelbreker / Nijkerk: Callenbach / ISBN: 90 266 0534 X

 

 

 

 

Leave a Reply

*