Feed on
Posts
Comments

monsanto-zeik-eik

‘Identiteit is zo mogelijk nog ongrijpbaarder dan koopkrachtreparatie en het streven naar vaste arbeidscontracten voor werk dat er niet is,’ zegt Ilham met een zweem van bewondering in haar stem. ‘Daar zijn de marketeers in politiek Den Haag best goed in, in de hier geldende context tenminste: in het verzinnen van ongrijpbare, elusieve, thema’s voor hun politieke broodheren. Thema’s, die bij het simpele klootjesvolk wel degelijk kunnen aanslaan. Zonder dat de politici ook maar iéts aan tastbaar resultaat hoeven te leveren. Wat een droombaan toch, moderne volksvertegenwoordiger. ’

Marieke vindt dat het thema identiteit een aangevertje is van de Prollenkrant [de NRC]. ‘Dit doet de NRC om zich in te likken bij de RijksVolksverlakkers en Marketeers-van-overheidswege-aangesteld-en-uit-publieke-middelen-bekostigd. Volgens mij is het een een-tweetje: de NRC , en andere media, doen de aangevertjes in de vorm van grote artikelen over Nederlandse kernwaarden, zodat de pratende hoofden vanonder de Haagse kaasstolp daar op in kunnen haken. En dan gaat het verder over “onze identiteit.” Kat in het bakkie. Terloops, ongemerkt, middels een beschaafd informatief media-offensief, wordt het ons in onze maag gesplitst. De willigste krant, met de slijmerigste propaganda-teksten, is verzekerd van de Haags primeurtjes vanwege het gilde der Volksverlakkers.’

Ilham: ‘Identiteit. Het main frame voor de komende verkiezingen? ‘

‘Veranderen door onderzoek. Dat is weliswaar ouwe koek, maar nog steeds werkzaam,’ meent Semanur. ‘Deze NRC-journalisten passen het toe. Door het stellen van vragen maak je de ondervraagde bewust van iets waar zij voorheen nooit bij had stilgestaan. Lees maar. De NRC-journalisten doen de aangevertjes in vraag-vorm, heel legitiem: “Wat vinden júllie eigenlijk de kernwaarden van de Nederlandse samenleving, vroegen we de fractievoorzitters van de acht grootste partijen in de Tweede Kamer. De partij met de meest vergaande voorstellen om die waarden te verdedigen, de PVV, reageerde niet op verzoeken van NRC.”
Nou, “de meest vergaande voorstellen”, dat vind ik te besmuikt. De meest eerlijke en de meest kostenneutrale, dat klinkt mooier, radicaal en no nonse. Zo “structureel” ook.’

Ilham lacht: ‘Wilders reageerde niet. Natuurlijk niet. Dit is een open-deur-vraag voor el Lider. De enige waarde die hij kent is EIGEN-waarde. O zo! Of: óverwaarde!’

* Vrolijkheid *

‘Maarre, dit is toch het geijkte model van de reclame boodschap? ‘ herinnert Marieke zich: ‘Ik heb het ooit bij een module Massacommunicatie en Manipulatie gehad: fase 1 is aandacht wekken, belangstelling triggeren, en dan volgen er nog enkele fasen totdat de consument uiteindelijk tot aankoop overgaat. Eventueel het laatste duwtje – the nudge –  om haar te helpen: u hebt in feite geen andere keus dan ons product kopen.’

‘Met de bevestiging bij het afrekenen dat de klant een zeer goede aankoop heeft gedaan, ‘ grinnikt Semanur, ‘verhip als me dat niet onlangs weer eens is overkomen: “U hebt een goede koop gedaan, mevrouw,” zei de verkoper. Dus ik trek demonstratief mijn meest tevreden gezicht en stap nadrukkelijk trots als een aap met zeven staarten met mijn nieuwe pantoffels de winkel uit. Had de man ook een goede dag, want hij was tenslotte maar een wegwerpkracht.  Dat laatste bedacht ik zelf hoor.’

‘Gelukkig kan hij binnenkort een identiteit aangemeten krijgen vanwege de Haagse politici,’ zegt Ilham lachend. ‘Dan is hij godegeprezen weer iemand en niet alleen maar een wegwerpkracht. Dan is hij namelijk een wegwerpkracht-met-een-eigen-identiteit!’

*  Vrolijkheid *

‘Pleurt op jongens!’ roept Marieke, ‘lacht er maar om. Ja, sorry, ik citeerde VVD-leider Mark Rutte met dat “Pleurt op!” richting Turken, maar zo leuk is dit allemaal echt niet hoor. Dit geneuzel rond identiteit belooft wederom een periode van politieke luchtfietserij en veel gebakken lucht, zonder dat onze pensioenen er qua borging op vooruitgaan, zonder dat de agressie van de NAVO in toom wordt gehouden en zonder dat de kloof tussen vermogensbezitters (de luxe werklozen) en werkers (inkomens uit arbeid) de aandacht een aanpak krijgen die ze zo broodnodig hebben.’

‘De structurele aandacht en aanpak,’  zegt Semanur met een ernstig gezicht.

* Vrolijkheid – vooral STRUCTUREEL, ja! *

Marieke vervolgt: ‘Je hoeft deze politici maar een hint in de richting van escapisme te geven en ze zijn weg, verdwenen in woordmist. They just fade away. At least till the next elections.’

‘Klaar voor onderwater? Duiken maar!’ roept Semanur.

‘Laat ik de Haagse voodoo-doctors ook een hint geven,’ zegt Ilham met een brede grijns: ‘kopieer de formule van de rij, de queu. Ik heb ze gezien in New York, niet te believen, maar ik heb ze met eigen ogen gezien. De lange rijen van wezenloze Amerikanen. En de Japanners zijn helemaal ver-Amerikaniseerd. Kijk maar op Youtube en Willem heeft ze in Tokyo gezien. De rijen mensen voor een ijsje of een donut of iets anders mallotigs!’

‘Schei uit zeg!’ roept Semanur, ‘ik vind in de rij staan voor een OV-fiets al zo’n feest. Maar uren in de rij staan voor een bagle of een donut, dan moeten er toch enige draadjes los zitten in de bedrading van je bovenkamer.’

‘Deze cronut gup heeft wel voor een goede marketing gezorgd,’ zegt Ilham, ‘luister bijvoorbeeld naar dit verhaal op de BBC over het gebakje. Het is bijna pervers, maar toch amusant. Al was het maar vanwege de link met Roland Barthes.’

‘Okay, we leren weer wat bij. Wat is je malicieuze hint voor de Haagse Volksverlakkers?’ vraagt Marieke, ‘ik denk dat ik ‘m voel komen.’

‘Nou, heel simpel,’ zegt Ilham: ‘Vervaardig als politieke productverkoper identiteitskaarten of iets in die trant en verkoop die aan het klootjesvolk. Maak de mensen wijs dat zo’n identiteitsbewijs noodzakelijk is. Een must. Laat ze ervoor in de rij staan. Laat de radio-omroepers regelmatig vertellen voor welke politieke kraam de langste rijen staan. Om welke politieke identiteit het hevigst wordt gevochten. Doordring de massa ervan dat je zonder zo’n speciaal item, echt niemand meer bent.’ Ilham zegt het serieus. ‘Plak je identiteit desnoods op je voorhoofd, draag het als button, als vlaggetjes op je revers, zet een iditeit-tattoo op je rechter- of linkerbil. Verzin van alles. Wedden dat het werkt? De massa’s vreten alles, als je het maar een beetje leuk verpakt en verkoopt. Ik zag dat stuk op de site van de prollenkrant over de Dominique Ansel Bakery in Soho. Die piepeltjes stáán er daadwerkelijk hoor. Ik ben er nog niet zo lang geleden met een wijde boog omheen gelopen. Brrrrr …..’

‘Daarom is zo’n Donald Trump ook helemaal niet vreemd in Amerika,’ zegt Marieke. ‘Je kunt geen site aanklikken, geen krant openslaan, of de laatste verbale wind van de freak Trump wordt er uitgeplozen. Ik ga het steeds bizarder vinden. Onsmakelijk ook.’

‘O, maar dan moet je die identiteiten eetbaar maken!’ roept Semanur, terwijl ze in de handen klapt. Elk politiek merk haar eigen smaak, kleur en geur. Iedereen kan van mijlenver zien, ruiken, horen, welke identiteit er aan komt. Welke smaken de PVV dan allemaal in de aanbieding heeft ….? Surprise.’

* Vrolijkheid *

‘De PVV stunt natuurlijk met het Wilders-gevoel,’ weet Marieke, ‘Geert de Grote gaat minstens twee dagen per week op een marktplein staan en dan mag je hem in de wangen knijpen, aan de oren trekken en over de haren strijken. Geert staat temidden van het Volk. Get the real Wilders’ feel and touch!

‘En een PVV-jingle op je i-pod en smart phone, zo’n lekkere aso-tune,’ zegt Semanur verlekkerd, ‘zo’n geluid dat iedere gesofistikeerde vorm van hersenwerk onmogelijk maakt! Wow! Ik ga meteen in die rij staan hoor!’

‘Vergeet niet de tube met gele haarverf mee te nemen en de gel en hair freezer, die je ongetwijfeld krijgt uitgereikt bij zo’n event, ‘ drukt Marieke haar op het hart, ‘mijn ouders hebben buren met een misselijke neurotische blaf- , bijt- en plashond. Die hond geven we een Wilders-behandeling en dan poten we het beest voor de spiegel. Die blaft en zeikt geheid nooit meer.’

‘Foei!’ roept Semanur, ‘dierenmishandeling. Laat de dierlijke mevrouw Thieme je maar niet horen, Die maakt zo een echte man van je! Dat is namelijk háár persoonlijke verkiezingsthema.’

* Hilariteit *

Marieke zegt dat zo’n hond er weinig aan kan doen. De baas is in gebreke gebleven bij de opvoeding. Net als bij kinderen. ‘Sommige, veel, mensen zouden gewoon geen hond en/of kinderen mogen hebben. Onverantwoord, vaak regelrecht misdadig. Je kunt bijna altijd aan het gedrag van de hond en de kinderen zien wat voor type mensen het is die de respectieve dieren erop nahouden.’

The medium is the message! Ook bij de hond en het kind,’ zegt Ilham. ‘Identiteit als vergankelijk product, recycle-baar. Je consumeert identiteit en je trekt het vervolgens door de wc. Dan schaf je een nieuwe identiteit aan. Je neemt een nieuwe hond, een nieuwe man of vrouw, je maakt een nieuw kind of je adopeert er een paar. Perfecte formule toch? De zwevende kiezer, de zwervende politicus: and never the twain shall meet. Vergankelijke politiek door virtuele politici gewrocht en in de markt gezet, gepleurd, zou de sjieke VVD’er Rutte zeggen. Fysiek en letterlijk. Ik denk dat politieke toko’s de aanvragen niet zullen kunnen bijbenen.
Denk maar aan die meutes wezenlozen die met knuffels, lunchpakketten, borden met: Refugees, welcome! naar de kusten en de grenzen dromden. Als lemmingen. Iedere poging tot echte hulp werd gesmoord, elk fundamenteel beginsel van politiek asiel werd vertrapt, in die rampzalige rush. Wat voor politiek moet je dáár nou tegenaan gooien? De zogenaamde politici liepen eerst achter de meutes aan en gingen vervolgens op kop. Nu zijn ze onzichtbaar en hoor je ze niet.

Ze zagen het niet aankomen!’ putin-geen-rij_aislin-cartoon

‘En nu werpen die politici zich op de markt van de identiteiten,’ stelt Semanur somber vast, ‘politicus is tegenwoordig tenslotte gewoon een baan, een erg goedbetaalde, daar niet van, maar meer ook niet.’

‘De media speelden tijdens de vluchtmigranten gekte een hoofdrol, inderdaad,’ meent Marieke.

‘Zeg, ik hoor uit welingelichte kringen dat Vladimir Putin van plan is om de Amerikanen voor het Haagse Gerechtshof te slepen, ‘ meldt Semanur, ‘Putin beweert dat Rusland het patent heeft voor in de rij staan. Voor alles stonden de  Russen in de rij. Al heel lang.’

* Vrolijkheid *

Ilham : ‘De NRC gooit er nog een kwak wetenschap tegenaan, spuit een dot slagroom over de meerwaarde van de rij, zoals Donald Trump gel en lak over z’n haren spuit. Ik citeer:  „Een rij geeft iets een meerwaarde”, zegt professor Ayelet Fishbach van de Booth School of Business in Chicago tegen de NPR-podcast The Sporkful. „Als iets moeiteloos werd verkregen, is het minder bijzonder.”
Toch een beetje slordig van die Haagse reclamejongens en – meisjes dat ze dit thema nog niet uitgebaat hebben. Ze denken daar nog veel te burgerlijk en benepen.‘

‘Wat niet is, kan nog komen, ‘ zingt Marieke, ‘meiden, ik ben er helemaal klaar voor. Oude identiteit met de afgekloven knuffels naar de Vliko en vol verwachting hunkeren naar een spiksplinternieuwe identiteit. Joehoei! Wat goed! Ik ga subiet een identy cake bakken. Jippie!’

 

moscow-ussr-red-square-queue-to-vladimir-lenins-mosk

 

♦  ♦  ♦

Enzo van Steenbergen & Thijs Niemantsverdriet: ‘Onze identiteit, volgens Den Haag’ /  NRC  09 september 2016
https://www.nrc.nl/nieuws/2016/09/09/onze-identiteit-volgens-den-haag-4215563-a1520694

Anke Meijer:  ‘De rij is een soort applaus’ /  NRC 08 september 2016
http://www.nrc.nl/nieuws/2016/09/08/de-rij-is-een-soort-applaus-4092001-a1520404

 

 

 

 

Comments are closed.