Feed on
Posts
Comments

 

‘De tekening die Siegfried Woldhek in de NRC van afgelopen zaterdag 17 februari 2018 maakte van het VVD-duo Zijlstra – Rutte laat zich wat mij betreft maar op één manier lezen: het is een maffia-omhelzing, zoals ik die uit maffia-films ken: The Godfather, Octopus / La Piovra, Scarface, The Sicilian, Corleone -Toto Riina, The Soprano’s, Good Fella’s, enzovoorts. Woldhek noemt het een knuffel, maar ik moest meteen aan de maffia-kus-des-doods denken, oftewel de judaskus. Die vele graaiende en grijpende tentakels, die Woldhek tekent. Je kunt de zuignappen op die vangarmen bijna voelen en horen zuigen.’

‘Ik vind dat Woldhek vooral een drenkeling – Halbe Zijlstra – afbeeldt, die zich wanhopig vastklampt aan zijn chef Rutte. Zijlstra fluistert Rutte nog wat wanhopige woorden in het oor. Een smeekbede, misschien een bedreiging, beide? Red me! Als ik ga, dan trek ik je met me mee de diepte in, tenzij je mij een aanbod doet that I cannot refuse …   ??? ’

‘Dat Zijlstra wanhopig moet zijn geweest, lijkt me aannemelijk. De man is wat mij betreft vierkant geframed. Of hij confabuleerde, of hij heeft zich laten gebruiken om willens en wetens – dat is nog maar de vraag – aftands nepnieuws over Putin (en Jeroen Veer?) de wereld in te sijpelen …. Vervolgens krijgt hij van Rutte de inmiddels bekende Judaskus, zoals Diederik Samsom en Lodewijk Asscher vóór hem, en natuurlijk Henny Keizer van de VVD-crematoria-keten. Kajsa Ollongren en Wouter Koolmees zijn goede kandidaten voor eenzelfde behandeling binnenkort.’

‘Vergelijk de tekening van Siegfried Woldhek eens met de foto van deze omhelzing. Ik zie op de foto dat Rutte probeert Zijlstra van zich af te duwen. Rutte heeft nog snel een map gepakt (een dossier van de volgende slachtoffers?), zodat hij in ieder geval zijn linkerhand niet kan gebruiken om Zijlstra te omhelzen, en met zijn rechterhand lijkt hij de knecht van zich af te duwen. Zijlstra heeft de tekst van zijn rol, zijn script, in de hand: “Kijk maar baas, ik heb precies over de datsja gezegd wat in het script staat dat je me gegeven hebt. Heus, ik heb er niets bij verzonnen. Waarom word ik afgedankt en moet ik nou weg?”
De stakker kijkt, alsof hij op het punt staat in tranen uit te barsten – geen mooie aanblik. Te wanhopig-klef, brrrrr …….’

‘Woldhek vermijdt het Ruttes gezicht te tekenen. Dat zegt mij meer dan als hij Rutte en face getekend had – Woldheks tekeningen kennende. Trouwens leuk om in dit kader toevallig – heel toevallig! – die prent van Hokusai in de NRC van maandag 19 februari te zien: De droom van de vissersvrouw, met die octopus die zijn bek bij haar vagina heeft. Heel plastisch, toch? Louter toeval, die associatie van de maffia-octopus (La Piovra) van de georganiseerde misdaad en de octopus van Hokusai, waarover de vissersvrouw droomt. Wel een hele mooie toevalstreffer.’

‘Vind je ook niet dat de Zijlstra die Woldhek tekent, frappant veel lijkt op die ene boezemvrind van Rutte? Die multimiljonair met de eeuwige bretels? De voorbeeldige entrepreneur en supergeslaagde turbo-jongen. In dezelfde NRC van zaterdag stond – alweer toevallig – een héééel groot interview met deze snelle snuiter, want hij gaat een politiek praatprogramma presenteren. Gelezen?’

‘Wel gezien, maar niet gelezen, want het stuk begint de beschrijving van de kleur van ’s mans auto en daarnaast staat de man zelf afgebeeld, alsof hij een kledinglijn voor geslaagde zakenjongens promoot. Tja, dan ben je mij al kwijt. Heb jij het gelezen?’

‘Extreem cursorisch. Het enige wat is blijven hangen is dat hij zegt te hebben bedongen Rutte niet te interviewen in dat programma. Dat is een open deur, natuurlijk, tenzij de opzet is dat hij Rutte tenslotte tòch interviewt vanwege …. bla, bla, bla ….. enfin, ik heb nog nooit naar dat programma gekeken en jij ook niet, dus. Geframed zal er naar hartelust worden, maak je daar geen illusies over.’

‘Precies. Ik denk dat ze via broer-bretels kijkcijfers willen opkrikken en dat ze daarom deze rakker hebben ingehuurd. Hij schijnt op bepaalde mensen een aantrekkingskracht te hebben als een ikoontje van het succes van de entrepreneur-van-je-eigen-leven, maar of dat de mensen zijn die naar dàt programma kijken, of die je als doelgroep in het vizier hebt ….? ‘

‘Nou, ik ga deze keer maar voor het positieve frame wat de journalistiek betreft.’

‘Hoe bedoel je: positief frame?’

‘Nou, ik speculeer dat de journalisten die het programma tot nog toe presenteerden geen zin meer hadden in voorgekookte en uitgekauwde kost en dat ze daarom een nieuwe talkshow host nodig hadden. Je hebt die video van Hitchens gezien en zijn stuk in Harper’s (Blabscam) gelezen, over de voorgekookte praatshows in Amerika? Nou, dat gebeurt natuurlijk overal, dus ook in Nederland. Ik weet nog goed dat mijn ouders en grootouders vroeger iedere zondag keken, met de lunch op schoot. Doen ze al geen jáááren meer. Er zijn intussen veel interessantere en leukere manieren om politiek geïnformeerd te raken en blijven. Bijvoorbeeld via satirische programma’s en columns. Niet alleen Nederlandse trouwens, dus veel over de grenzen internetten, dat spreekt.’

‘Hmm, als je goed kijkt, zie je inderdaad een gelijkenis tussen de door Woldhek getekende Zijlstra en de bretellenbobo. Kunst, ze zijn beiden blond. Wel toevallig dat de stoere foto van deze levende succesformule aan het strand is genomen en als je goed kijkt, dan zie je op de foto, aan de horizon, uit zee oprijzen, als in een totaal misplaatste en compleet misgebakken Botticelli, een octopus …….’

‘ …… met een lange snuit en die blaast dit verhaaltje uit.’

‘Zo besluiten we dit naargeestige narratief toch nog met iets moois om te bekijken …’

 

 

Frederik van Eeden (1926): De kleine Johannes  / Brussel: Manteau / ISBN: 90 223 0543 1

Daniel J. Boorstin (1969): Het imago /  Den Haag: Leopold  (Vertaald uit het Engels)

 

 

 

Comments are closed.