Hajo de Reijger – illustratie Eindspel
‘ A poisoned apple dat zeggen ze van iemand die er charmant uitziet en zich charmant voordoet, maar die in werkelijkheid geen sikkepit geeft om zijn of haar medeschepselen. Mooi en glimmend aan de buitenkant, maar giftig en ijskoud van binnen.’
- ‘ Heeft a poisoned apple niet ook te maken met als CEO-eigenaar je opvolger of de kopers van je bedrijf, opzadelen met een toko vol booby traps en toxic assets die als doel hebben de nieuwe CEO te neutraliseren en het bedrijf af te zinken? Ik weet het niet zeker, maar dat ga ik nazoeken. Het klopt wel met van buiten mooi en om in te bijten, maar intussen zo giftig als maar zijn kan.’
‘ Terwijl Hajo de Reijger “gewoon” de een-appel-op-de-fiets-etende Rutte combineert met de rode potloden voor de verkiezingen op 17 maart 2021.’
- ‘ Natuurlijk. Niets anders. Een levende aansporing om gezond te leven en liefst iedere dag een appel te eten en op de fiets te gaan.’
‘ En om vooral te gaan stemmen, natuurlijk. Rutte schijnt een lookalike/dubbelganger te hebben, zo hoorde ik op vleugelen van de wind. Dus wie daar werkelijk zo fier en vrolijk fietst, dat weten we niet altijd.’
- ‘ Gôh, dat lijkt me wel wat voor de man. Best geestig ook. Toch?’
‘ De tekening van Hajo doet me ook denken aan Lucifer in het eeuwig brandende hellevuur. En ja, de appel die heeft ‘ie natuurlijk van de boze stiefmoeder gekregen, weet je nog wel?’
- ‘ Nou, ik vind dat die Rutte van ons Nederland een poisoned apple tot en met gemaakt heeft. Zijn opvolgers zullen worden opgescheept met een Augiusstal om uit te mesten en helemaal goed zal het nooit meer worden.’
‘ Helaas, pindakaas. We hebben er zelf voor gestemd. Keer op keer.’
- ‘ We spelen het eindspel, met ons land, met onze planeet en met onszelf.’
♣
‘ Vanochtend (14.03.2021) kwam een email binnen met een alternatieve duiding van de cartoon van Hajo: hij beeldt Rutte(?) af als potloodventer, oppert de mailer.’
- ‘ Potloodventer? Dat is een exhibitionist, geloof ik, is het niet? Bij welke gestoorde persoonlijkheidsontwikkeling hoort die uiting, dat symptoom?’
‘ Dat zou ik moeten nazoeken, maar de associatie kan best geestig uitgelegd worden: politici als potloodventers. Wat is de vrouwelijk variant? Of we maken “ze” gender-neutraal, maar wat venten die pipo’s, bimbo’s en jojo’s dàn uit, waarmee lopen ze dàn te koop? Waar leuren de luitjes dàn mee? Die afgelebberde partijprogramma’s van ze daar trapt toch niemand meer in?’
- ‘ Potloodventen is vorm van acting out meen ik me te herinneren; ageren, dus het in handelingen omzetten van verdrongen driften. Dan ga je bijvoorbeeld dus maar de politiek in, om je uit te leven.’
‘Er is nog een mail ingekomen die ik interessant vind. Deze mailer suggereert dat als je vooral naar het hout (van de potloden) kijkt, en er een politicus van confessionele snit op de rode troon zou zijn geplakt door de cartoonist, dat zij (de mailer dus) een associatie kreeg met een roman van Barbara Kingsolver: The poisonwood bible. Hier zit dus ook gif in. Dit idee werkt ze nog iets uit en ik vind het origineel. Laten we het in de groep gooien met de vraag of we op deze gedachte doorgaan.’
- ‘ Ik vind van wel. Er zitten een paar cultureel antropologen in mijn groep. Boeiend vind ik het talige aspect. De boel komt in de roman van Kingsolver op gang door een verkeerde uitspraak (denk aan Mrs. Moore in A Passage to India van Forster, om te smullen).
‘ Bij het Forsterverhaal gaat het ook om een verwrongen woord, de naam mrs. Moore, in echo’s. En het gaat om kolonialen (Britten) versus gekoloniseerden (Indiërs, in alle soorten en kasten) en daar tussendoor nog eens de verhouding man – vrouw / in India en Engeland. Culturele misverstanden? Okay, maar laten we ze niet overvoeren, okay?’
- ‘ Leuk en erg gratifying dat de jongelui steeds meer durven hun eigen interpretaties te geven en onderling te bespreken. Dat breidt ook hun handelingsscenario uit en het scherpt de kritische zin. Door zelf plots en narratieven te bedenken bij als “waar-berichte” informatie, worden ze weerbaarder tegen propaganda en indoctrinatie, uit welke hoek dan ook.’