‘Lesgeven op z’n Finkelsteins? Zoals we/ze dat ooit deden. Dat kan niet meer, want ons onderwijs is gecommodificeerd en gesegmenteerd in hapklare blokken – modules, die per module worden afgerekend. Managers die het niet uitmaakt of ze een universiteit managen of een koekjesfabriek, zwaaien de scepter. Professoren worden benoemd als beloning voor politieke diensten.’
- ‘Gefragmenteerd en versnipperd, da’s beter gezegd. Mijn ouders en twee ooms en een tante hebben net weer een week ‘alleen Latijn spreken’ achter de kiezen. Een week lang iedere dag alléén Latijn babbelen. Afgelopen week hebben ze – op ons aandringen – ook scheldwoorden en vieze, obscene, woorden geleerd. We zijn benieuwd.’
‘Louter voor het plezier, zonder er financieel een stuiver wijzer van te worden. Je kunt je het haast niet voorstellen. In mijn familie calligraferen er een paar: Arabisch schrift en Chinese karakters, waarbij ze meteen vipassana en zen meditatie beoefenen.’
- ‘Zoals Finkelstein doet: regel voor regel een tekst doornemen met een student. Dat kán haast niet meer. Misschien bij Egyptologie, met groepjes van twee tot drie studenten. Die opleidingen zijn overigens al lang opgedoekt, want niet “rendabel.” Niet te bevatten, terwijl ‘ze’ handenvol geld over de schutting kieperen om de hobbbies van politieke zombies te bekostigen! Om hoorndol van te worden.’
Norman Finkelstein takes on ChatGPT in this fiery debate on the role of AI in education. Has the rise of AI tools like ChatGPT led to a breakdown in trust between students and teachers? Finkelstein shares how his once-collaborative classroom has turned tense, and why he sees AI as a threat to genuine learning and intellectual honesty. www.youtube.com/watch?v=Oqtgr0ouFfY