*
‘”Jung gebruikt ‘synchroniciteit in de speciale betekenis van coïncidentie in de tijd van twee of meer niet causaal op elkaar betrokken gebeurtenissen die geestelijk van gelijke of verwante waarde zijn. Dit in tegenstelling tot synchronisme waarmee ik loutere gelijktijdigheid van twee gebeurtenissen aanduid.’ De vertaling is van H.M. Mooijman (1976:30 – uitg. Lemniscaat).
In dit geval – want ik begrijp dat die mensen het hierover hadden – gaat het om de ‘1-april-grap’ rond café MES in Vlaardingen (week 12 van maart 2025?) en de steekpartij vandaag (donderdag 27 maart 2025) in Amsterdam.”‘
- ‘”Klopt. Dus volgens Jung – als ik het tenminste juist begrijp – zijn het gedoe rond die rare (en achteraf bezien griezelige) 1-april-grap en dit messteek-gebeuren in Amsterdam niet causaal op elkaar betrokken, maar kun je ze beschouwen als in een zinvolle samenhang tot elkaar staande?”‘
‘”Dat denk ik wel ja: een zinvolle samenhang, misschien, maar geen causaal, geen oorzakelijk, verband, tussen deze twee gebeurtenissen. Indien je het tenminste als synchroniciteit wil framen.”‘
- ‘”Dan haalden de mensen die ik hierover hoorde discussiëren de boel aardig door elkaar, want zij hadden het erover dat die 1-april-grap en de aandacht die het kreeg, weleens de aanleiding zou kunnen zijn geweest voor dit steekincident en de volgende steekpartijen die zij in de pijplijn zagen zitten.'”
‘”Tja, je kunt mensen niet verbieden om verschillend of juist hetzelfde over gebeurtenissen te denken en daar narratieven bij te sprokkelen. Geen enkel ‘incident’ speelt zich tenslotte in een maatschappelijk vacuüm af. Het op mensen insteken met messen schijnt in Duitsland een ware rage te zijn. In Oostenrijk hebben ze er ook in toenemende mate mee te maken, zo schijnt het, dus net als met de vogelgriep kon je er bijna op wachten dat het zou komen overwaaien naar ons.”‘
- ‘”Jij hebt Jung anders wel paraat. Hoezo?”‘
‘ “Dat komt door de I Ching waar we momenteel mee stoeien in combinatie met AI. Twee zussen van Y hebben doorgeleerd voor wiskundige en die zijn op en af met waarschijnlijkheidsrekening en de I Ching in de weer – ook als een vorm van meditatie. Daarnaast doen ze ook veel met AI en ChatGPT. We gaan over een poosje weer verse duizendblad-stengels oogsten. Daarmee werk je toch het lekkerste. Vind ik althans.”‘
- ‘”Zouden de Zuid-Koreanen veel met de I Ching doen? Hun vlag, bedoel ik. Die trigrammen kun je combineren tot hexagrammen, al dan niet met bewegende lijnen, die transformaties bewerkstellingen. Boeiend hoor. Waarom lach je?”‘
‘”Omdat ik aan de voodoo-ventjes en -vrouwtjes onder Haagse kaasstolp denk en aan het wezenloze heen en weer vliegen over de aardkloot in allerlei soorten jets van ‘RegeringsLeiders’ die denken dat de wereld niet zonder hun genie kan. Terwijl je met de I Ching en ChatGPT vaak veel werkbaardere en praktischer scenario’s genereert, die zich nog blijken te verwezenlijken op de koop toe.’
- ‘”Hier. Speciaal voor jou: Yu Bin.”‘
*