‘Inderdaad: een “dialoog tussen doven,” niemand luistert naar elkaar en we gaan de onderwereld in, de griebus, het labyrinth, waar de minotaurus ons allemaal zal verslinden. A race to the bottom, met steeds gesofistikeerdere raketten en genieperigere cyber-spyware.’
- ‘ Een enkeltje naar de onderwereld – de hades? Niet om te proberen Eurydice mee te tronen naar boven? Dat liep trouwens ook naargeestig af. Wat heeft Jaap Offenbach er van gemaakt? Zit daar nog een vrolijke aria in? Ik heb de opera twee keer gezien, een keer in Amsterdam en een keer in Parijs, maar dat is lang geleden, en ik probeerde eigenlijk mijn Franse dame te versieren en had nauwelijks oor voor de muziek …. in het Frans, is het ook moeilijker versieren. Weet jij het nog?’
‘ Dat versieren met de Franse slag? Ik hoor het al, jij gaat ook naar beneden, met je vleselijke lusten. Alle gekkigheid op een stokje: de actuele situatie in het Palestijnse paradijs is ook een onderaards labyrint, waar we wellicht nooit meer gewoon uit komen.’
- ‘Nou ja, Ruben Oppenheimer heeft Netanyahu niet voor niets twee grote oren gegeven. Amalek de Ammoniet? We hebben het toch niet zo maar over oorschelpen? De Ammonieten zijn eigenlijk Filistijnen. Zie de apocriefe boeken.’
‘Koning Midas, die had ook ezelsoren, en dat kwam niet van het lezen. Misschien dat Netanyahu zich net als Midas rijk rekent tot in de hel? Midas maakte alles wat hij aanraakte tot goud, alleen goud kun je niet eten. Palestina – Israël, twee wederhelften van de ammoniet? Geografisch tot elkaar veroordeeld. Onmogelijke situatie. Toch?’
- ‘ Zo is het maar net. Een uiterst ongelukkige “metafoor.” Zeg, jij hebt doorgeleerd voor medici, zit er in het oor niet ook een hamer en aambeeld? Ik meen me zoiets te herinneren van biologieles.’
‘Hamer, aambeeld en stijgbeugel, dat klopt. Dat weet zelfs ik nog, daar hoef je geen KNO-pief voor te zijn. Je zinspeelt op het vermorzelen tussen hamer en aambeeld? Met bommen en tanks en bulldozers en zo… dat komt meestentijds neer op versplinteren en laten verdampen, heb ik begrepen. Zullen we het hier voorlopig bij laten?’
- ‘Oké. Toch frappant hoe sommige cartoonisten een soort antenne schijnen te hebben voor wat er in de wereld gaande is, en dat – vaak zonder het zich bewust te zijn, vermoed ik – vertalen in een tekening. Ruben Oppenheimer is er zo een. Soms vind ik het bijna uncanny. Niet unheimisch, maar uncanny. De tekening van Netanyahu alleen kon het niet helemaal zijn, daar hoorde de tekening met de afgang naar het vagevuur bij. Die kwam naderhand als vanzelfsprekend te voorschijn. Uiterst curieus hoor. Waarom grijns je?’
‘Nou, Oppenheimer schrijft al “escalation” en een escalator is een ..…. dus. Nóg iets leuks: Netanyahu wil van Palestina een “tweede Dubai” maken, het summum van de geslaagde schurkenstaat zoals Bill Clinton het ooit likkebaardend omschreven schijnt te hebben, met gokpaleizen, speelspelonken en stoute snoepwinkels waar ze speciale sigaren slijten. Clinton was ongetwijfeld geïnspireerd door het never-neverland van Jeffrey Epstein. De naam van dat land zou Ammonia kunnen zijn. Als je dat opsnuift, krijg je ook de tranen in je ogen.’
- ‘Oké. Dat doen we gewoon: Ammonia. Probleem opgelost. Nog vóór de Kerst.’
‘ “De Kerst, de kerst”? Wat nou kerst. Die is al lang opgelost. Jij loopt echt achter.’
…………. …………. ………….. ……………. ………….
Oppenheimer 01.10.2024 – www.nrc.nl/nieuws/2024/10/01/afdalen-in-de-hel-a4867686#/krant/2024/10/01/#130
Oppenheimer 24.09.2024 – /www.nrc.nl/nieuws/2024/09/24/ruben-l-oppenheimer-8-a4866890