* Parkeer *
www.amazon.com/Cynicism-Evolution-American-Wilber-Caldwell/dp/1597971030
ana-lisa.nl/van-en-voor-wie-is-die-prachtige-gezondheidszorg-in-nederland-toch/
*
‘ Deze merkwaardige “weg-met-ons” ideologie is uiteraard de dood in de pot, want je kunt onmogelijk alles blijven weggeven.’
- ‘ “Oprecht en eerlijk altruïsme van de politici kan het niet zijn, want dan zouden ze de Nederlandse medemens niet zo minachtend verwaarlozen als ze doen. Zijzelf blijven bij dit alles buiten schot en zij hebben nooit te lijden onder de consequenties van het beleid dat ze uitrollen.”‘
‘ “Egoïsme” vermomd en versuikerd als “Altruïsme”, liefst christelijke en verlichte medemenselijkheid. Wee degene die daar iets van durft te zeggen. Die is subiet en keihard: xenofoob, racist enzovoorts … Met deze argumentatie hebben ze de afgelopen jaren iedere aanzet tot kritisch debat over prangende onderwerpen, meteen de kop ingedrukt. Onlangs zag ik Gideon van Meijeren in de Kamer ‘doodgeslagen’ worden door de ekelhafte engerlingen en glibberige griezels, toen hij het woord ‘omvolking’ bezigde. Brrrrrr …. hoe komen die lieden ooit als volksvertegenwoordiger op het pluche …. brrrrr! “‘
- ‘ ” Inderdaad brrrrr. Je kunt de muffe schimmelwalm bijna fysiek ruiken. Vooral die schijnheilige ‘Gutmenschlichkeit steekt als gaten dwars in de keel. Van Meijeren hield zich trouwens goed; Hij bleef redelijk kalm en heel belangrijk: hij ging niet tot ‘krijsen’ over. Niet agressief, maar zakelijk en ad rem.”‘
‘ “Misschien kun je dit voor ons bizarre fenomeen met de potlach vergelijken. De gebraden hitsige haantjes en kittelige kippetjes staan elkaar af te troeven in gremia als de VN en op dergelijke podia. Héél zijdelings met potlach vergelijken hoor; alleen om het denkraam op te schudden en de cognitieve vensters open te zetten, zodat een frisse wind door de zombiebreinen (voor zover er althans breinen in het spel zijn) kan waaien.
- ‘”Héél héél zijdelings hoor, die vergelijking met de potlach, omdat bij de potlach de chiefs die dingen weggeven er zelf ook armer van worden en het geheel dient om het volk, de stam, er beter van te laten worden. Ik moet dat nog eens nauwkeurig nalezen – voor de Kwakiutl (?) bijvoorbeeld? De hedendaagse politici echter geven Nederland weg, ze verkwanselen dingen die niet van hen zijn. Deze politici zouden als rentmeesters (stewards) moeten acteren en niet als uitbaters van een land dat ze als hun eigendom lijken te beschouwen. Ons politieke partijsysteem was ooit geënt op een zuilen- (lees: stammen-)maatschappij, waar de reputaties van politici bij de stam, de achterban, in de zuil, er terdege toe deden. Men “kende” elkaar en wist nog wat schaamte, fatsoen en eer waren. Dat is niet langer zo. Pipo A zit vandaag voor partij X in de Kamer en/of in Brussel, maar morgen kan hij of zij voor de concurrent werken. Fatsoen en eer? Wat zijn dat? Wie taalt daar nog naar?”‘
‘” Juist. Per saldo vertrouwen we onze politici niet (meer). Ze doen namelijk niet wat ze beloven – om gekozen te worden – en ze komen ermee weg. Denk in dit verband ook aan het boek van Arjun Appadurai. Goed, diametraal tegenover- elkaar-staande waarden dus. Mede dáárom is éérwraak (nog) zo wezensvreemd voor de meeste mensen in onze huidige maatschappij. Er zijn vaak diametraal tegenover elkaar staande waarden in het spel, maar daar hebben de lui die álle exoten maar binnenlaten (op “”humanitaire”” gronden!) geen kaas van gegeten. Dat interesseert ze ook voor geen meter en geen biet. Het gaat ze om de verdienmodellen. Goed. Laten we dit op de site zetten, en afwachten en kijken wat de jongelui hiermee doen.”‘
………………. ……………… …………………