Feed on
Posts
Comments

* Parkeer *

 

Of course, almost nothing beyond spots on the sun is purely an outside influence on the economy (more on sunspots later in the chapter), but we can think of new narratives as causative innovations, because each narrative originates in the mind of a single individual (or as a collaboration among a few people). Economic historian Joel Mokyr (2016) calls such an individual a “cultural entrepreneur,” and he traces the concept back to phiosopher and polymath David Hume, who wrote in 1742: What depends on a few persons is, in great measure, to be ascribed to chance, or secret and unknown causes; what arises from a great number may often be accounted for by determinate and known causes. Understanding the effects of the “few persons” who create contagious new narratives is essential to formulating the foundations of a theory of narrative economics. The effects of a “few persons” sometimes work through the creation of contagious new narratives. Though narratives are commonly connected with celebrities, the “few persons” who invent a contagious narrative are usually not famous, and often we will never know who they were. Later on, we can look for celebrities attached to them, but we will usually not find their authors.

Uit Robert J. Shiller (2019:71-72) Narrative Economics: How Stories Go Viral and Drive Major Economic Events.  ISBN (e-book) 9780691189970; ISBN 9780691182292 | Ndl. vertaling bestaat.

* *

 

www.nrc.nl/nieuws/2024/09/26/psychiater-boudewijn-chabot-introduceert-eigen-stikstofgasmethode-voor-mensen-die-humaan-willen-sterven-a4867330

*

Louis Van de Vyver, De Tijd (België) 24 september 2024 19:17.
Maandag heeft in Zwitserland een eerste persoon een einde aan haar leven gemaakt in de Sarco, een machine die speciaal daartoe ontworpen is door ‘Dr. Death’ Philip Nitshke.

* * *

‘”Nederland heeft zelfs een stikstofminister,” zei ze monter, “dus als de bouwmarkt uitverkocht is, kunnen ze altijd daar nog terecht. Van ‘alle markten’ thuis. Bijvoorbeeld: hoeveel boeren die onteigend werden of zouden worden, hebben van de stikstofgasmethode gebruik gemaakt, in plaats van zich te verhangen, rattenkruid te slikken of op anderszins onplezierige wijzen uit het leven te stappen? Een jonge boer werd zelfs door de politie onder vuur genomen. Waar zijn we dan als maatschappij beland?” De anderen knikten en keken ernstig.’

  • ‘”Dat zal vast bekend zijn, toch? Anders kun je het ongetwijfeld via via op internet achterhalen en met ChatGPT verder uitvogelen. Op welke manieren mensen zelfmoord plegen. Dat wordt heus allemaal bijgehouden, en als een bepaalde categorie eruit springt, zeker.”  Een andere uit de groep: “Ik hoorde in het restaurant van ******* dat onze buren een (*familielid*) op het nippertje konden weerhouden om een wanhoopsdaad te plegen. Net fors geïnvesteerd in het bedrijf en dan opnieuw een overheidsmaatregel die ze dreigde te vermorzelen. Veel van onze Nederlandse boeren die zijn of worden onteigend – waarom en waartoe eigenlijk? – zouden misschien gebaat kunnen zijn bij een counseling door iemand als Chabot. Misschien? Hoewel je ervoor moet waken ook dáár een industrie met verdienmodellen van te maken.”‘

‘”Dat laatste is een ware plaag. Boudewijn Chabot houdt in het NRC een prudent betoog, en hij heeft het nadrukkelijk over (oudere en zieke) mensen in hun laatste levensfase, maar toch…..  Chabot:  >>> “Je hoopt niet dat jongeren de methode met stikstofgas als speelgoed gaan gebruiken of te gemakkelijk gaan zien als uitweg. Dat is wel mijn angst. Bij groot liefdesverdriet wil je dood. Daar kom je wel van terug, maar als je jong bent weet je dat nog niet. En ook een dertiger of veertiger moet dit niet als een uitweg zien. Het is bedoeld voor de laatste levensfase. <<<
Alles is op internet te vinden en over social media hebben we het dan nog niet eens.”’

  • ‘”Als maatschappij en politici kun je onmogelijk alle leed en wanhoop lenigen of voorkomen. Je zou bijvoorbeeld een boek als Werther kunnen verbieden, omdat dat tot een golf van zelfmoorden-vanwege-liefdesverdriet onder jongeren zou hebben geleid, en kunnen leiden. Vind je dat zinvol?”‘

‘”Boeken verbieden of verbranden vind ik zeker niet zinvol of wenselijk. Of het nou om Goethe, Chabot of een “heilig boek” gaat, maar prudente politiek als handwerk door gewetensvolle politici uitgeoefend en vakkundig bedreven, dat is toch niet te veel gevraagd’? Politiek en politici bepalen in hoge mate het maatschappelijke klimaat waarin we leven, dus dat moet liefst door kundige, competente en gewetensvolle burgers bedreven worden. Om te beginnen zouden we het huidige partijenstelsel zoals dat in de tijd van de zuilen (de “stammen”) opgetuigd werd, grondig op de schop moeten nemen. Dat werkte destijds redelijk effectief, maar is allengs naar dysfunctioneel-contraproductief geëvolueerd. Kijk, dát kunnen we wel degelijk zelf doen.”‘

  • ‘”Het verhaal, narratief, over democratie is niet langer congruent met de ervaren en waargenomen werkelijkheid.”‘

…………..   ……………..   …………….  …………….

…………..   ……………..   …………….  …………….

www.parlement.com/id/vhjp18m49wqo/s_sybe_schaap

 

 

 

 

Comments are closed.

Copy Protected by Tech Tips's CopyProtect Wordpress Blogs.