* Parkeren * parkeren *
Betrachte die Herde, die an dir vorüberweidet: sie weiß nicht, was Gestern, was Heute ist, springt umher, frißt, ruht, verdaut, springt wieder, und so vom Morgen bis zur Nacht und von Tage zu Tage, kurz angebunden mit ihrer Lust und Unlust, nämlich an den Pflock des Augenblicks, und deshalb weder schwermütig noch überdrüssig. Dies zu sehen geht dem Menschen hart ein, weil er seines Menschentums sich vor dem Tiere brüstet und doch nach seinem Glücke eifersüchtig hinblickt – denn das will er allein, gleich dem Tiere weder überdrüssig noch unter Schmerzen leben, und will es doch vergebens, weil er es nicht will wie das Tier. Der Mensch fragt wohl einmal das Tier: warum redest du mir nicht von deinem Glücke und siehst mich nur an? Das Tier will auch antworten und sagen: das kommt daher, daß ich immer gleich vergesse, was ich sagen wollte – da vergaß es aber auch schon diese Antwort und schwieg: so daß der Mensch sich darob verwunderte.
Nietzsche: Unzeitgemäße Betrachtungen – Vom Nutzen und Nachteil der Historie für das Leben. De complete tekst is op internet te vinden.
*
“’Welke parallellen trokken de jongelui?”’
- ‘” Wat er met de ZuidAfrikaanse Sikali is gebeurd, hebben ze (nog) niet uitgeplozen, maar indien de Ambonese marechaussee van het KNIL in Indonesesia zouden zijn gedemobliseerd en niet naar Nederland getransporteerd, dan zouden ze hoogstwaarschijnlijk als landverraders door het Indonesische leger (de Tentara Nasional Indonesia) zijn geliquideerd. Dan waren ze niet in Nederland in barakken ondergebracht met de loze verwachting ooit naar een onafhankelijk Ambon te kunnen terugkeren. Dan had de treinkaping bij De Punt nooit plaatsgevonden. Dit kort-door-de-bocht-in-een-notedop samengevat. Sommigen stipten nog even de ‘ethische politiek‘ aan en legden een lijntje naar het pleidooi van NGO’s om Afghaanse hulpkrachten naar Nederland te halen, maar dat is niet verder uitgewerkt. Blijkbaar was men toen nog niet zo cynisch om de Ambonezen in Indonesia te laten – bovendien waren het christenen. Kijken we naar wat er nu in Palestina/Israël gebeurt, dan zien we een heel ander waarden- en normenpatroon gehanteerd worden. ”’
‘”Dat is wel héél erg kort door de bocht, maar goed, ze hebben er in ieder geval aan geroken. Dat is nog altijd beter dan historisch blanco. Verdere uitwerking en invulling volgt later wel. Het lijntje naar de ‘ethische politiek’ vind ik getuigen van historische belangsteling. Niet gek, helemaal niet gek … “’
- ‘” In Zulu Dawn zegt kolonel Durmford (Burt Lancaster) expliciet tegen generaal lord Chelmsford (Peter O’Toole) dat zijn Sikali behalve uitstekende ruiters ook uitmuntende schutters zijn, dat ze allemaal christenen zijn (vergelijk met de Ambonezen) en dat hij (Durmsford) ze stuk voor stuk bij naam kent. Durmsford volgt consequent de erecode waar hij in gelooft, weigert zich in veiligheid te brengen, en sneuvelt met zijn manschappen. Het personage William Vereker (Simon Ward) is ook een interessante.”‘
‘”Waarom moet je nu zo lachen …?”‘
- ‘”De jongelui hebben de film nu twee keer gezien en ze gaan ‘m opnieuw bekijken, want (goede) boeken moet je ook meermaals lezen, anders lees je je hele leven hetzelfde boek (zei Roland Barthes ooit). Waarom ik zo moet lachen? Omdat het de jongelui opviel dat het in de film Zulu Dawn wemelt van de Boris-Johnson- en Jacob-Rees-Mogg-types en omdat ze vinden dat er in Den Haag steeds meer flauwe aftreksels van dat soort types zouden rondhuppelen. Die types hebben de ondergang van het Britse imperium bespoedigd, vinden de jongelui.”‘
‘”De cartoonist Peter Brookes is door de Britse nomenklatoera niet zo maar gecancelled. De public school boys trekken nog steeds aan de touwtjes. Cartoons kunnen als dodelijk voor het ego en imago worden ervaren, door degenen die gecartooneerd worden, Maar wat dan nog?….'”
- “‘Jos Collignon is door de Volkskrant gecanceld en van Ruben Oppenheimer worden ook niet alle cartoons geplaatst. Zijn cartoons van Siegelinde Klaag op een bezem (tussen Scylla en Charibdis – de altijd ‘dubbele’ premier), vonden we best geestig en spot on, maar daar dacht mening lid van de Haagse nomenklatoera toch anders over. Zou Siegelinde in Gaza nog de speciale gezant uithangen, of is ze inmidels gerepatrieerd naar veiliger oorden, of iets anders misschien….? In Libanon is het ook niet meer veilig. Daar heeft ze toch een huis?”‘
‘”Dat heb ik allemaal niet meer zo gevolgd. Boeien zeg. Ik ben benieuwd waar de jongelui nog meer mee komen.”‘
- ‘”De film begint heel actueel: generaal Lord Chelmsford die met Sir Henry Bartle Frere (John Mills) tot de slotsom komt dat Zulu-koning Chetswayo zijn rijk niet bestiert zoals het hoort en zijn onderdanen ontoelaatbar onchristelijk bejegent. Zij besluiten geheel eigenmachtig en buiten iedere officiële instantie om, Chetswayo letterlijk mores te leren. Niet te filmen, dus voilá, een film.
De meest recente beschavingsmissie die “wij” ondernamen, was het project vrouwen-bevrijding en meisjes-emancipatie in Afghanistan, is het niet?'”
‘”Is dat intussen niet ingehaald door het project om de Oekraïne te zuiveren van corruptie, meneer Zelensky op democratische manier te laten herverkiezen en de Oekraïne EU- en NAVO-lid te maken? De bevliegingen van die gasten zijn niet bij te houden jôh. Gut ja, kreun, kreun, Chelmsford & Bartle Frere, de jut en jul versie van Sykes en Picot …. duurzame ellende en toekomstbestendige naargeestigeheid. De Here beware!”‘
- ‘”Nou neen, wacht even, dat was afgesproken werk hoor. Wie speelt Lawrence of Arabia? Juist, alweer Peter O’Toole. Van ZuidAfrika, hup naar Palestina; hij hoefde zich nauwelijk om te kleden. Land, grondstoffen en Macht, daar draait het altijd om, hoe vroom gebekt en zoetgevooisd de agitatoren en demagogen ook slijmen, zwetsen, zwammen en zwatelen. Neen, het past allemaal in elkaar en het is één groot soppend en meurend complot. De Deep State is echt niet van gisteren of eergisteren.”‘
……… …………… ………… …………….
……… …………… ………… …………….
Zulu Dawn is a 1979 American adventure war film directed by Douglas Hickox and written by Anthony Storey and Cy Endfield, based on Endfield’s book of the same name about the historical Battle of Isandlwana between British and Zulu forces in 1879 in South Africa.
The movie Zulu Dawn (1979) – WeDaMost – I do not own copyrights to this movie – For educational purposes only. www.youtube.com/watch?v=LGLvTUkc0cc
*
Durnford’s Reserve Column
This comprised the 1st Regiment, Natal Native Contingent, 5 troops of Natal Native Horse, Sikali’s Horse (which consisted of C, D, and E Companies of the lst/3rd NNC, drawn from Sikali’s Reserve, and mounted), and a rocket battery.
Natal Native Horse (1879, 1888, 1899-1902, 1906). Regimented in 1879, this unit was formed from 5 separate groups of Natives living in Natal. The men volunteered for service, father to son, from 1866 to 1906; serving as scouts on their own ponies, and upon occasions as transport men. The men were first employed in 1866 against raiding Bushmen. In 1879 Colonel Durnford took five troops with him to Isandlwana, where they fought well, shot their way out of the encircling Zulus, and covered the far bank of the Buffalo river to cover the flight of the survivors. They claimed that they wished to take Durnford with them, but he refused, preferring to fight to the death (as indeed he did). All contemporary accounts speak well of the work of the NNH, especially at Hlobane and Kambula, and in the reconnaissance work before Ulundi.
The groups which saw most service during the Zulu War of 1879 were Hlubi’s Batlokwa from near Rorke’s Drift, men of a Basuto tribe who had never owed allegiance to the Basutoland Paramount Chief; and Christian Swazis and Zulus from the Edendale and Driefontein missions. Other groups were the Amangwane from Northern Natal, who had an old and bitter feud with the Zulu kings, and men of South West Natal, of Zulu origin, under Chief Jantji.