Uit Kimball (2002:134) When religion becomes evil. | Reinforcing group identity against outsiders. ISBN-13: 978-0-06-050653-7.
%% citaat %% Concern for the well-being of one’s religious community is normal. The positive impulse can turn violently negative when group identity is defined in ways that dehumanize people outside the community; the “other” is seen not as a person but as an object posing a threat. Once this dynamic is in place, otherwise unthinkable behavior can be justified as a means to the end of reinforcing and protecting group identity. This orientation helps explain, for instance, the horrific phenomenon known as ethnic cleansing. The most extreme and vile example of dehumanizing the other occurred during the Holocaust, the systematic extermination of more than six million Jews during Hitler’s reign in Nazi Germany. The policies of Nazi Germany were not officially Christian, but they were the product of a long and deplorable history of Christians’ behavior toward Jews. From its beginning, Christian identity was closely linked with the Jewish tradition. Jesus was a Jew. The disciples were Jews. Paul, the most successful first-century missionary, was a zealous Jew who saw the nascent Christian movement as a threat before he had a dramatic experience of conversion near Damascus. The New Testament texts, which were written twenty to seventy years after the time of Jesus, tell us a good deal about the interplay among different factions of the Jews and the new religious community emerging in Palestine. %% einde citaat %%
*
‘ Met de cartoon van Ann Telnaes kun je de holocaust/shoa ontkennen, zonder dat ze je ervan kunnen betichten. Onwetendheid, dus jou kan onmogelijk een strafbaar feit ten laste worden gelegd, laat staan dat ze je godslastering of heiligschennis kunnen aanwrijven.’
- ‘ Men wordt geacht bij het zien van zo’n prent te weten wie of wat er in de kribbe/voederbak ligt, bedoel je. En dat het zich in Palestina zou hebben moeten afspelen. Mwah, Kerstfeest is al zó lang afgeschaft, dat het niemand meer kwalijk kan worden genomen of euvel geduid, als zij dat niet meer weet, als je deze cartoon niet zou kunnen plaatsen. Betekenisloos. Tenzij je er een spotprent op de woke-wappies in wil zien: non-binair, genderneutraal, onzijdig.’
‘ Bovendien wordt Gaza momenteel weggebombardeerd, ausradiert, dus ook op die manier wordt het geheugen gewist – kun je zeggen.’
- ‘ Bethlehem ligt aan de overkant van Gaza hoor, op de West Bank en pal tegen Jeruzalem aan, dus dat is nog intact, maar wel in Palestijns gebied. Althans volgens de laatste berichten.’
‘ Indien er nooit een Jezus was geboren, dan zou er ook geen holocaust zijn geweest. De beste oplossing van een probleem is nog steeds: de afschaffing van dat probleem. Zoals Ann Telnaes dus voorstelt. Waarom breng je dit te berde?’
- ‘ Dit deed me denken aan wat ik twee, drie jaar geleden, een vrouw aan haar vriendin hoorde vertellen, over wat ze had gedroomd over Jeruzalem. Ze droomde dat ze door Jeruzalem liep en dat ze op bijna iedere staathoek Adolf Eichmann dacht te zien staan. Ze herkende hem van de foto’s. Soms in uniform, met die pet op, en soms in slobberende burgerkleding.’
‘ Dromen zijn vreemde dingen. De associatie Eichmann en Jeruzalem is niet zo vreemd. Had ze misschien het boek van Hanna Arendt net gelezen? Ter voorbereiding op haar reis naar Jeruzalem misschien? Of Amos Oz, Judas? Daar moet ik dan weer aan denken.’
- ‘Dat kan ik me niet herinneren, maar eh, ik heb nog niet zo lang geleden met een werkgroep het boek Evil van Susan Neiman gelezen, en Het kwaad (Das Böse) van Safranski. De beide boeken liggen op elkaar. Misschien dat het daardoor komt ….
Neiman refereert aan een toespraak van Himmler voor SS-officieren in Posnan (Polen) op 4 oktober 1943. Daar is een geluidopname met tekst van, die heb ik beluisterd en wat ik er onweerstaanbaar humoristisch aan vind, is dat Himmler zijn gehoor op het hart drukt met niemand te praten over het doodschieten van eigen soldaten (die weigerden de orders uit te voeren) en het liquideren van de beoogde slachtoffers, ook niet onder elkaar, want zo zegt hij: “Dat erover zwijgen doen we vanuit onze fijngevoeligheid (Takt),” een aangeboren fijngevoeligheid, een kiesheid. Dat is hilarisch om te horen en te lezen.’