Feed on
Posts
Comments

 

 

‘ De combinatie die de jongelui hier hebben gemaakt van krantenberichten, is dat een minister van onderwijs een goede neus voor onderwijs moet hebben, maar dat je als je corona hebt je je reuk- en smaakvermogen kwijt bent. Dan is het overmacht. Dan kun je subkwaliteit inhuren. Daar kun je dan niks aan doen, snap je?’

–        ‘ Ahaa, I see, en er staat ook dat je niet mag kopiëren zonder bronvermelding, zoals  Pfizer blijkbaar heeft gedaan. Pfizer is tegen Corona, dus vóór de goede neus. Dat van dat kopiëren, leerden we op de universiteit: citaten altijd met bronvermelding en parafraseringen ook. Anders is het kopiëren en stelen. Maar dat was vroeger hoor. Tegenwoordig werkt iedereen inclusief, multimulti, gender- en klimaatneutraal en toekomstbestendig. En steelt iedereen die daar de kans toe krijgt. Logisch.
De minister straalt wel daadkracht uit. Althans die tekst doet dat – of die van hemzelf is, of is ingekocht bij een tekstbureau doet niet ter zake – die tekst klinkt daadkrachtig. Moet een minister van onderwijs eigenlijk zelf onderwijs hebben genoten, of is dat niet nodig? Ik bedoel: je hoeft toch ook geen paard te zijn om een neus voor een concours hippique te hebben. Toch?’

‘ Gede vraag. Ik zou het niet weten. Kijk naar de minister van justitie. Die heeft geen jurisprudentie gestudeerd, dus of die prudent kan opereren met de juristerij en de magistratuur, van onze belastingcenten, weet ik niet. Maakt ook niet uit, want ze worden ingehuurd als maskotte en ze hebben tig paardenfluisteraars die ze influisteren wat ze moeten zeggen. Die schrijven hun teksten voor ze, enne hoeven ze enkel maar bij het kruisje hun kruisje te zetten.
Deze meneer werkt voor het merk VVD. Geloof ik, maar dat is niet meer bij te houden. Ze wisselen daar onder de Kaasstolp in vak K sneller van pipo, bimbo en jojo, dan dat jij en ik met de ogen kunnen knipperen. Ja, zeg dat wel: daadkracht en dreigend richting schoolbesturen en leraren. Tja, die ouders die demonstreren al zo lang voor goed onderwijs dat er nu toch echt iets moet gebeuren. Denk ik. Alle geld en de huizen voortdurend naar asielmigranten blijven schuiven, da’s ook zo wat. Of in de bodemloze put die Oekraïne heet, storten? Da’s een gebed zonder end. Maarre, schoolbesturen staan toch niet voor de klas?’

–        ‘ Dat geloof ik niet, maar dat weet ik niet zeker. In ieder geval moeten schoolbesturen goede leraren inhuren (daar moeten ze een neus voor hebben) en die dan faciliteren in het lesgeven. Zo zal het wel in elkaar steken, vermoed ik. In ons onderwijs is het echter allemaal een kwestie van beeldvorming en marketing, want de sloop is al zo’n drie tot vier decennia aan de gang. Je kunt niet zo maar een blik leraren opentrekken, wanneer je dat zo uitkomt. Elf jaar Rutte? The chickens come home to roost. In elke geval is ventilatie in scholen belangrijk. Voor het goed kunnen ruiken, bedoel ik, corona-werende ventilatie. Bij justitie worden strafbare feiten steeds strenger bestraft, terwijl men met niet-strafbare feiten gewoon schijnt weg te komen. Dat is de omgekeerde wereld. Waar moet dat heen?’

‘ Oké, ventileren en straffen dus, streng straffen en ze suf spuiten hè, prikken, vaak en veel prikken, maar ik vind een biljoen geuren wel wat overdone hoor. Doet me denken aan een roman van Salman Rushdie, waar een personage over een Indiase passar loopt en twee of drie biljoen (hij hyperboliseert graag) kruidenaroma’s opsnuift. Godsonmogelijk. Zelfs in het Indiase veelgodendom.
Zeg, deze aanpak is trouwens educatief best interessant vind je ook niet?’

–        ‘ Zeker, zeker. De jongelui maken hun eigen nieuws door de berichten uit de kranten in collages bij elkaar te zetten al naar gelang de associaties die de onderhavige respectieve berichten oproepen.’

‘Ja, en daar weven ze dan een eigen narratief omheen. Dat houdt de berichten in een verband. Die narratieven kunnen onderling concurreren en dat is ook mooi. Dat is marktwerking. Het beste narratief komt zo vanzelf bovendrijven, want zo werkt een markt. Altijd en overal. Gôh, neen, ik ben benieuwd wat er nog meer in het vat zit.’

–        ‘ Nepnieuws mag ook, heb ik gezegd, als het maar met bronvermelding wordt gedaan, en liefst met een feestelijke voetnoot.’

‘ Ze leren van kindsbeen af aan demonstreren. Dat vind ik uiterst verantwoorde pedagogiek, want de meeste mensen gaan dat later bijna voltijd doen. Protesteren en Demonsteren. Daar geeft het Ministerie zelfs subsidies voor: protesteer-demonstreer-subsidies. Als Ontwikkelingshulp. * *  Video doorspoelen >>> naar 9:10. * *  Demonstreren, moet je leren!

–        ‘Juist, en jong geleerd, is oud gedaan. Die subsidies voor protesteer-workshops in naargeestige negorijen, dat levert weer verdienmodellen op, voor de kliekjes en kongsi’s van de nomenklatoera. Wat doe jij voor de kost? Ik? O ik ben protesteer-professor, deeltijd in Oewagadoegoe en voltijd in Nigère. Wie goed demonstreert die wordt door de ME in elkaar gerost. Dan weet je pas echt dat je professioneel hebt geprotesteerd en gedemonsteerd. Ook daarin wil Nederland voorop lopen, gidsland zijn. Nederlanders steken overal hun neus in.’

‘ Tja, wij zijn nu eenmaal een democratisch volkje. Dat schijnt in onze genen te zitten. Dat willen we iedereen aan de neus hangen.’

 

 

 

 

 

 

 

Comments are closed.

Copy Protected by Tech Tips's CopyProtect Wordpress Blogs.