* Parkeer *
‘ Ze vroeg me om te brainstormen over een idee voor een dissertatie, een boek, enne zo kwamen we hier op. Deze boeken lagen toevallig op tafel en ik vroeg haar of ze geen verbanden kon leggen tussen de commodificatie (het tot koop- en marktwaar) maken van land. Dat doet zich tenlotte om ons heen, in Nederland, voor as we speak: het boerenland wordt in sneltreinvaart tot koopwaar afgewaardeerd om het te kunnen verkwanselen en maltraiteren. Dat houdt kort door de bocht gezegd in: absurde prijsstijgingen die omgekeerd everedig zijn aan nóg absurderder afwaardering. Kun je het misschien vergelijken met wat de Israëli doen en beogen, stelde ik voor.
Luister, hier op pagina 116 van Contested land, ik lees je het voor: ” The Jewish nation was often imagined as a tree, and in the secular nationalist culture of the Yishuv, tree-planting became an almost sacred activity. The JNF itself “acquired a halo,” as Joseph Weitz put it, “through its work of redeeming the soil and its development, settlement and afforestation, with the last, the precious stone in the crown.” The kindergarten birthday ceremony illustrates how deeply the JNF was interwoven into the national psyche. Each Yishuv kindergarten had its JNF corner, with a blue box, a Magen [Star of] David flag, plants, books, and pictures. In her birthday ritual, the child received a card from the JNF, and donated small coins into the blue box, one for each year of her life.”
Is daar geen diametraal andere attitude, ideologie, met betrekking tot land aan de orde? Volgens mij hakken ze daar geen bomen om voor de idiote biomassa-ovens van geflipte Groenen.
Nou, ze was meteen enthousiast over het idee en we hebben er tot in de kleine uurtjes over doorgepalaverd – een avondwandeling in het bos inbegrepen.’
- ‘Maar ze was toch al gepromoveerd?’
‘Jawel, jazeker, natuurlijk, maar het gaat om het boek schrijven in het kader van een verdienmodel voor de betreffende toko, snap je? Eigenlijk voor de betreffende wetenschappers. Nou, dan maak je er maar een proefschrift van. Daar kunnen alle betrokken partijen alleen maar “wijzer” van worden. Toch?’
- ‘Ah, oké, oké, op die manier. Dit heb ik vaker meegemaakt … eh, Jo Roberts vertelt in haar boek over een imaginaire kibbutz, als ik het me tenminste goed herinner. Daar werden kinderen op school al mee vertrouwd gemaakt …. de verhouding tussen joden en arabieren …. ik moet het weer nalezen ……
Dit boek van Kessler? dat bracht L mee uit ***** . Zij is bezig met vergelijken van het begrip, de term, het concept: revolutie, opstand, revolte. Mogen wij bijvoorbeeld in opstand komen tegen een regering die ons lijkt te hebben verkwanseld en daarmee doorgaat – bijna tegen beter weten in?
In de VS maakt men zich steeds grotere zorgen over de grote aantallen Chinezen die door de open-grenzen-politiek van Biden, de VS inkomen. Heeft Biden misschien stiekem een deal met Xi gesloten, hoe zit dat …?’
‘ Met Bill Clinton als de archetypische glibberaar, de oer-trickster-figuur in de politiek. Met behulp van open-AI kun je heel boeiende parallellen trekken.
Nog even terug naar het fenomeen revolutie, dat doet me denken aan een anderssoortige revolutie dan die welke de meesten van ons – inclusief “de Veiligheidssdiensten” voor ogen zal staan, denk ik. Ik doel op het boek van Lasch: The revolt of the elites. Daarvan is momenteel volgens mij meer en eerder sprake dan een opstand van de massa tegen de huidige elite, de nomenklatoera (dat wil zeggen: een zelfbenoemde elite met weglaten van het noblesse oblige). De nomenklatoera zegt als het ware: wij zíjn helemaal niet verantwoordelijk voor jullie welzijn! Zorg zelf maar dat je aan je trekken komt: ga óók maar grabbelen en graaien, schuinsmarcheren en snaaien ….! Maar goed, daar zal L ongetwijfeld ook aandacht aan besteden – neem ik aan.’
- ‘Ja ja, de “verweesde samenleving” van Fortuyn, met het schandaleuze: “Ooooh! Oliver asks for more! Dat ben ik volledig met je eens en eigenlijk is het koddig (of tragikomisch) dat de opstellers of verspreiders van het pamflet “Je kunt mijn rug op” bijna vanuit het ruggemerg, als bij reflex, de conventionele frames gebruiken.’
‘ “Ruggemerg” heb je in dit verband natuurlijk niet zo maar gekozen. Geestig, dat wel – en spits hoor, met al die betekenissen van “rug” – zie Jacques Derrida: de uitzaaiing verspreiding, diaspora (van betekenissen) met als bonus Plato’s gift (!!). In ieder geval een doordenkertje vind ik. Dus nu maar wachten op de revolutie? Dát op zich is al een foute houding.’
…………. …………….. ……………… …………………
ana-lisa.nl/met-de-rug-naar-de-burger-of-naar-het-publiek/
Photos: The Oslo Accord, Behind the Scenes.
www.amazon.com/Palestine-1936-Revolt-Middle-Conflict/dp/1538148803