Jos Collignon – images.nrc.nl/WsTDcd3S2oZGhiSS78B8WP7h4oE=/1280x/s3/static.nrc.nl/images/test/stripped/data5124977.jpg
‘ Die poes krijgt Olga in de roman “Turks fruit” cadeau van de beeldhouwer met wie ze relatie heeft. Een beetje opgelegd, vind ik het wel: poes, chatte, sex. In een bepaalde periode gedurende hun relatie doen ze het gemiddeld zeven keer per dag, en de muren zijn dun, en de buurvrouw is nieuwsgierig.’
– ‘ Het verhaal staat me niet mee zo bij, te lang geleden gelezen, maar met een samenvatting kom ik een heel eind. Bij deze tekening van Collignon had ik als titels verzonnen: Tegenwind, Lekke band en De ontvoering van Europa. Bij de laatste titel komt het thema ironie zwaar aan haar trekken, want als je de mevrouw op de bagagedrager verwart met Europa (die overigens wel door Zeus in de gedaante van een stier wordt ontvoerd; kon best een Turkse stier zijn, regionaal-mythisch moet het ongeveer kloppen, daar in die contreien speelde het zich af) dan bedrijf je ironie. Angela Merkel als koningin van Europa, dat is langzamerhand, allmählich, natuurlijk ironie tot en met.’
‘ Ze heeft een doos van Pandorra.’
– ‘Jahááá? Wie? Merkel? Hoezo? Je pauzeert?’
‘ Ja, vanwege de doos. Die doos, die heeft ze op de schouw staan. Daarom. Komt ze wel aan haar trekken? Ironie.’
– ‘Ah, Angela, I see, zo’n doos, een heuse, niet de doos van Olga dus. Goed getroffen trouwens Pandorra, want in 2015 opende Frau Merkel haar doos van Pandorra met het binnenlaten (de echte Pandorra liet ze juist wegvliegen) van die 1 miljoen exoten. Dat was de vrucht van een vunzig vluggertje met Orban, de koning van Hongarije en nu zit ze bij Erdogan achterop, wat een del zeg. Geef d‘r asteblieft gauw een nobelprijs, zodat ze kan opkrassen.’
‘ De moeder van Olga is ook promiscue. Da’s bohémienne. Iedere beeldhouwer die iets voorstelt heeft een promiscue schoonmoeder en een lesbische schoonpapa. Weet jij of je van veel fellatio losse voortanden krijgt? ‘
– ‘Olga heeft losse voortanden bedoel je, vandaar dat Turks fruit. Feel fellatio, met een Turk, bedoel je dat? Ik ga er bekant van slissen. Bij zeven keer per dag misschien. Gedurende langere tijd. Pandemische seks. Ik zou het niet weten, nog nooit gedaan of bedreven.’
‘ Op een oude fiets moet je het leren. Toch? Collignon tekent dat niet zo maar, die oude fiets.’
– ‘ Deze stijlfiguur van die oude fiets kent niemand vermoedelijk meer. Maar, legden jouw pupillen wel een verband met Mary Shelly’s verhaal over Frankenstein ( de fietser in de tekening van Collignon) met daaraan vast “The Last Man,” vanwege de corona-pandemie?’
‘ Neen, dat is nog te hoog gegrepen. Ik maak een notitie, van jouw opmerking, die ga ik ze voeren. Ik ben al blij als ik ze door suggestieve vragen aan het lezen krijg. Dat werkt wel, als je de goede vragen stelt, worden ze nieuwsgierig. Althans de meesten. Vooral bij scabreus geformuleerde vragen, willen ze weten hoe de vork in de steel zit. Gelukkig, want ze lezen bijna niet meer en dat is slecht voor Europa. Dit laatste bedoel ik serieus, dus niet ironisch in verband met Frau A. Merkel en tussen-de-regels-door-gefietst, want een gedeeld cultureel kader is een sine qua non voor een ooit-verenigd-Europa. Ik hoop dat het er ooit van komt, maar dat lukt van z’n never nooit niet met politici van het huidige allooi. Alleen maar over verdienmodellen kunnen praten en het over succesvolle (dus schatrijk geworden) “ondernemers” hebben, dat is toch de dood in de pot. De expansie van Europa door (vijandige) overnames, als verdienmodel voor de politieke nomenklatoera. Verschrikkelijk. Zit de vork nou aan of in de steel?’
– ‘ De vork? Hangt ervan af hoe laat je eet, en met wie je eet. Pot? Doos? Oude doos? Oké, laat maar zitten. Ze kunnen wat mij betreft de pot op. Wat schaft de pot eigenlijk?’
‘ Ik snap het, en bij een stemvork zit die steel anders dan bij een hooivork. Leuk hè. Dat schilderij van Hersent. Met die doos. Hemeltjelief wat een gezever over correct-naakt in musea. Hoogst bizar.’
♥
Meisjes met rode haren / Arne Jansen – Meisjes met rode haren •Aug 23, 2009