‘ Ben jij al van de tijd dat jouw docenten over jou en je medeleerlingen “spraken als “doelgroep” of nog erger als: consumenten en klanten?’
- ‘Waar staat dat? Wij waren gewoon leerlingen, later opgewaardeerd naar “studenten”, vanwege de marketing-gekte. De kweekschool werd Pedagogische academie en ga zo maar door.’
‘ Ja, leuk hè? Mijn kruidenier zei vorig jaar dat hij en zijn vrouw met emeritaat gingen. Jammer, want ze hadden behalve goede spullen ook humor. We missen ze echt. O ja, doelgroep? Hier, in dit interview met een radicaliseringsexpert, in het Parool’
- ‘Een radicaliseringsexpert? Wat heeft die in de klas te maken? Mogen lessen over Friedrich Nietzsche of Plato en zijn vijanden-van-de-staat soms niet meer gegeven worden? Staan Jezus Christus en Karl Marx op de zwarte lijst van opruiers? Gaat het dáár over?’
‘ Zo ver komen ze in het moderne onderwijs niet eens. Ik lees hier: “ Als een discussie over zwarte piet, gendergelijkheid, racisme of radicalisering in de klas zodanig uit de hand loopt dat leerlingen en leraren zich in het nauw gedreven voelen.” Dat zijn allemaal verdienmodellen. Aan ieder begrip zit een verdienmodel vast: zwarte piet, gendergelijkheid, racisme. Per zo’n onderwerp zijn er tegenwoordig tig experts en deskundologen voorhanden, die hun expertise aanbieden. Kassa!’
- ‘ Geen wonder dat leraren niet meer aan onderwijs en lesgeven toekomen. Ze moeten zich door steeds dikker wordende rijstebrijbergen van ondoordringbere flauwekullarie en kleverigkleffe kletskoek heenwerken, en dan is de tijd voor onderwijs op en de lust tot lesgeven verdampt. Welk een malheur bezoekt ons toch? Komt dit allemaal door het fundamentalistische moslimterrorisme? Of ligt het misschien aan labbekakkige politici en onderdemaatse bestuurders? Mag je dat laatste nog hardop zeggen, of word je dan afgevoerd als terrorist?’
‘ Je bent toch niet helemaal sjakie als je tegenwoordig het onderwijs ingaat? Bijna elk beroep – behalve dat van bankier en carrièrepoliticus – is riskant tot levensgevaarlijk en het schuift veel te weinig.’
- ‘ Politicus en bankier dat zijn verdienmodellen en geen nuttige, eerbare, beroepen. Net als heroïnedealer en wapenhandelaar.’
‘Hoe meer ik hier lees, hoe onrustiger ik word. Bijvoorbeeld: << Meijs: “Ik sprak een leerling die interesse kreeg in radicaal gedachtegoed, waarin allerlei dingen stonden over hoe hypocriet het westen is. Toen die jongen als moslim in de klas gestigmatiseerd werd, weggehoond om zijn wereldbeeld, begon hij dat steeds meer te geloven.” Als docent kun je ook juist het tegenovergestelde bereiken, zegt Meijs. “Als je van tevoren zegt: we gaan het gesprek voeren, en ik beloof je dat niemand zijn mening hoeft te veranderen.” >>
Sinds wanneer valt de mening dat “het westen” hypocriet is, onder radicaal gedachtengoed? Mogen ze de boeken van George Orwell nog wel lezen? Waarschijnlijk schrijft Orwell dusdanig over bepaalde onderwerpen dat je als lezer je mening soms wel móet veranderen. Of zie ik dat verkeerd? ‘
- ‘ Durf jij deze tekst met je pupillen te bespreken?’
‘ Durven? Nou, daar vraag je me wat. Durven, dat vind ik vreemd, in een onderwijs-context. Daar zou ik even over moeten nadenken hoor. Durven, is voor mij hier niet dringend aan de orde. Vind ik hem de moeite van het bespreken waard? Er zijn steeds meer dingen die ik belangrijker vind om met pupillen te bespreken, maar waar we geen tijd meer voor hebben. Als zij er om zouden vragen, nou dan wel, denk ik. Wij waren van plan om rond vijf december Sinterklaasliedjes te zingen, maar bij nader inzien weet ik het niet meer zo zeker.’
- ‘Ach, als je er een racismedeskundoloog bij haalt, een radicaliseringsexpert en een gender-voodoo-priesteres, dan kun je het er misschien op wagen. Maar waarom dat risico lopen jôh! Geef je huisgenoten gewoon allemaal vliegvakanties naar shithole-country-destinations. Dat kun je nu veilig doen, want Amerika heeft geloof ik een nieuwe president.’
‘Ook van Sinterklaas gekregen, of van de Kerstman?’
- ‘Hmm. Zeg, dat citaat van George Orwell moet je wel in zijn context lezen hè. Napoleon het varken is voor herspoelen van de jeugd, in een vroeg stadium. Dat herinner ik me tenminste van Animal Farm. Misschien lees ik het nog een keer. Voor de Kerst. Om echt in stemming te komen.’
‘ Trouwens, Kerst zou ik ook maar niet te uitbundig vieren, want tenslotte vier je, of gedenk je, daarmee de geboorte van ene Jezus Christus en die was volgens het wettige Romeinse gezag een ondermijner en opruier eerste klas! Sommigen van zijn volgelingen schuwden het terrorisme evenmin. Die gaven de Romeinse keizer de middelvinger. Dus wees gewaarschuwd.’
- ‘ Godlof dat er van Staatswege een lock down is verordonneerd, dus festiviteiten en samenkomsten zijn voorlopig verboden. Behalve in Staphorst, Urk en in huize Grapperhaus. Natuurlijk.’
‘ Dat laatste rijtje is geloof ik een totale tautologie.’
♥
Thomas Biebricher (2017): Onvermoed en onvermijdelijk. De vele gezichten van het neoliberalisme